Спецпроект

Союз дивиться на тебе (до 19-річчя смерті СРСР)

Наївно думати, що документальними фільмами про УПА, українськими вечорницями чи молитвами за гетьмана Мазепу можливо викорінити Союз. Він може відмерти тільки природним шляхом - із останнім народженим в СРСР.

Він більше не вчить, не будує і не виховує. Не лякає, не саджає і не розстрілює. Союз дивиться на тебе.

Він не помер у Біловезькій пущі 19 років тому.

Камінним чолом Леніна на центральній площі райцентру. Порожніми зіницями довгобудів, покинутих в останню п'ятирічку. Іржавими кістяками живцем похованих заводів, зотлілими трупами колгоспних ферм, вирвами, наче з-під видаленого корінного зуба, колишніх ракетних шахт.

Із занедбаних і порослих бадиллям військових містечок. З-під розкрадених на металобрухт монументів воїнам-визволителям. Транспортними артеріями країни, створеними за тридцять післявоєнних років. Промисловістю, з якої живе наша політична еліта. Союз дивиться на тебе.

З книжок і сімейного фотоальбому, з розкладок DVD з радянськими фільмами. Піснями із мультиків. Загальновідомими цитатами з цих книжок, фільмів і пісень - на інтернет-форумах, під час п'янки, з парламентської трибуни. Союз дивиться на тебе.

Кольором чиновницьких пальт і кроєм їхніх шапок. Запахом міліцейського "бобіка". Через хриплячі мембрани античних пристроїв для селекторних нарад. Нафталіновою радянською риторикою проросійських ЗМІ. Нафталіновою антирадянською риторикою патріотичних ЗМІ. Союз дивиться на тебе.

Примруженим оком маркетолога, що пхає соєве молоко у трикутні пакети, штампує футболки із написом СРСР - Союз дивиться на тебе. У флеймах в неті, розмові літніх й не дуже людей - Союз дивиться на тебе .

Імперії виживають, як мамонти у мерзлоті.  Мертве тіло нікуди не зникає і навіть із замруженими очима дивиться на тебе.

Ніби існує чітка дата - 8 грудня 1991-го. День, коли Союз скінчився.

Однак я ходив із отриманим у серпні 1992 року радянським паспортом (там просто був проставлений штамп "УКРАЇНА") ще 5 років - тому що ніхто ці паспорти не поспішав обмінювати.

Я думав заявити в міліцію, що цей паспорт украли, щоб зберегти його як історичну реліквію. Але в 1996 його справді вкрали - в букіністі на Сагайдачного, поки я роздивлявся книжки. Потім ще цей магазин зробили наполовину з рестораном. Зараз там, здається, просто ресторан.

Радянський Союз розвалили його ж громадяни, які стомилися від вічних місій і звершень. Замість оспіваного Стругацькими суспільства комунарів СРСР виховав суспільство обивателів.

Зовнішній світ розчарувався в Союзі після Праги 1968 року. Всередині ж СРСР обивателі були готові терпіти помірні утиски, аби тільки зростало споживання і не було повторення сталінських часів.

Сюжет про останній день СРСР дивіться у розділі "Відео"

Щойно стало зрозуміло, що Союз споживацького раю не побудує, а натомість запропонує репресії, обивателі убили 70-річного діда. Певного кола споживацього раю вони досягли, однак нової культури так і не створили.

Ми досі б'ємося між УНР і УРСР замість спробувати синтезувати чи створити щось нове.

Ми досі дивимося на Союз, а він дивиться на нас.

Можливо, це якесь прокляття, якийсь нескінченний День бабака, якась психічна вада - дивитися на Союз. Хтось робить це з шануванням і ностальгією, хтось з ненавистю і презирством. Але не відводимо очей.

Ймовірно, ми досі не вийшли з нього. Над кожним із нас тяжіє велетенський атмосферний стовп зі злочинів і досягнень Союзу. І всі ці без малого 20 років ми живемо в ньому. Бо він досі у нас.

Наївно думати, що документальними фільмами про УПА, українськими вечорницями чи молитвами за гетьмана Мазепу можливо викорінити Союз. Він може відмерти тільки природним шляхом - із останнім народженим в СРСР.

Він умер, але він досі метафізично живий. Як Ленін.

Це не добре і не погано. Тобто в цьому є і добре, і погане.

З історичної точки зору це просто означає, що спадок СРСР і його української частини варто не забувати, а вивчати.

Володимир В'ятрович: "Волинь" vs "Катинь"

Здавалося, після пов'язаної з "Катинню" Смоленської трагедії 2010 року вона стане ще потужнішим символом, який єднатиме минуле і сучасність. Але на той момент "Катинь" уже активно витіснялася із суспільної свідомості іншою історичною темою – "Волинь". Події польсько-українського конфлікту в роки Другої світової (зведені до простої формули "Волинь-43") стали головною темою спочатку історичної публіцистики, а відтак – історичної політики.

Ігор Кравець: Дві Волині в одній

Польський Сейм проголосував закон, що встановлює нове державне свято — «День пам’яті про поляків — жертв геноциду, скоєного ОУН-УПА на Східних Кресах Другої Речі Посполитої». Сама назва — неоколоніяльна, і автор закону — давній прихильник кремлівських наративів, утім член «антикачинської коаліції» Дональда Туска, Тадуеш Самборський. Єдиною, хто утрималася під час голосування, була Александра Узнанська-Вісьнєвська. Усі інші — «за». Рідкісний, але як же виразний колоніяльний консенсус у польському Сеймі.

Богдан Червак: Останній президент УНР на вигнанні. Миколі Плав’юку – 100 років(?)!

5 червня 1925 року, за іншими даними 1927 року, народився останній президент УНР на вигнанні, голова ОУН Микола Плав’юк. Якщо припустити, що вірна дата – 5 червня 1925-го, то цьогоріч йому виповнюється сто років!

Віталій Скальський: День народження та невідомі фото крутянця Григорія Піпського

Постать Григорія Піпського для зацікавлених не потребує особливого представлення. Традиція говорить, що саме він - галичанин Григорій Піпський – під час розстрілу росіянами-більшовиками після бою під Крутами наприкінці січня 1918 року заспівав «Ще не вмерла Україна…».