Символізм прутня на оберегах

На світлині ви бачите бронзовий амулет близько 1200-річної давнини у вигляді двох поєднаних між собою чоловіка і жінки. Причому, на цих постатях зумисне і виразно виділено статеві ознаки що на думку людей тієї пори мало посилювати "магічну дію": тобто когось до себе приворожити чи навіть на собі одружити.

 

"...Ану зараз-же викинь оце, бо одружишся..!" - вигукнув чорний копач, коли побачив що за амулет відкопав його колега з металодетектором...

На світлині ви бачите бронзовий амулет близько 1200-річної давнини у вигляді двох поєднаних між собою чоловіка і жінки. Причому, на цих постатях зумисне і виразно виділено статеві ознаки що на думку людей тієї пори мало посилювати "магічну дію": тобто когось до себе приворожити чи навіть на собі одружити. Одним словом, у ті дні різне було марновір'я.

Схожі дивакуваті уявлення про різні амулети побутують і у середовищі сучасних мародерів - чорних копачів, які використовуючи металодетектори грабують давньоукраїнську старовину. З теренів сьогоднішньої України походить близько півтора десятка таких спарених фігурок як на цьому фото і які були характерні в основному для весільної обрядовості кочових спільнот Українського Степу.

Схожі за своїм символізмом і ідейним призначенням знахідки, неодноразово знаходили й у Галичині. Маю на увазі два бронзових фалоси-амулети кожен з яких оздоблений крильцями і кілечком для підвішування. Першого з них було виявлено у ХІХ столітті біля села Коцюбинчики Чортківського району Тернопільщини, а другий бронзовий фалос - виорано біля села Залісся Борщівського повіту тієї ж Тернопільщини (його знайдено не пізніше 1898 року).

 
5) бронзовий фалос приблизно 3-4 століть із села Коцюбинчики Чортківського району Тернопільської області (знайдений у ХІХ ст.)  6) бронзовий фалос приблизно 3-4 століть зі села Залісся Борщівського району Тернопільської області (знайдений перед 1898 роком)

Обидві ці знахідки вперше опублікував крилошанин греко-католицької капітули у Львові, а одночасно й завідувач "Музею Народного Дому" у нашому місті, отець Антін Петрушевич. Згодом фотографії фігурок цих фалосів неодноразово були переопубліковані у спеціалізованих археологічних виданнях у різних країнах Європи.

Розглядувані тут знахідки з Тернопільщини - із Коцюбинчик поблизу Чорткова та із Залісся що біля Борщева представляють собою вельми реалістично вимоделювані фалоси в ерогованому стані.

За одностайною думкою фахівців ці галицькі фалоси-амулети походять ще з пізньоримського часу (близько 1700 років тому) і стосуються вони духовного світу і ритуальної практики тих давніх спільнот, які ще з дохристиянських часів замешкували нашу Галичину.

Майже ідентичні - за розміром і формою - бронзові фалоси зустрічаються практично на усіх територіях куди доходили впливи провінційної римської культури. Наприклад кілька десятків таких бронзових фалосів знаємо з розкопок двох міст - Геркуланума і Помпей які були засипані попелом з виверження Везувія у 79 році.

Причому у той час такі бронзові маленькі (3-5 см) фалоси одягали на шию і дорослі і діти. Окрім шиї, такі амулети-фалоси але більш мініатюрні носили на руках, на грудях, навіть - у мочках вух. І уявіть собі: у той час фалоси встановлювали навіть на фасадах будинків, при храмах і біля громадських будівель (до речі, Фрезер у своїх працях про Стародавній Єгипет неодноразово згадує наприклад про забальзамовані фалоси, а також фалоси наповнені пшеницею які були знайдені у саркофагах поруч з покійником).

І на закінчення: гадаю що світлини цих рідкісних і цікавих археологічних знахідок із західноукраїнських земель про які йде мова у дописі, не покороблять жодну цнотливу душу.

Ба більше - десь там у глибині душі я все ж надіюся, що навіть наші галицькі містечкові пуритани (які вже традиційно для себе оминають сайти Ватиканського музею і Лувру) врешті пробудять у собі потяг до пізнання найдавнішої минувщини у всіх її мистецько-ритуальних проявах...

Наталя Дзюбенко-Мейс: Тільки пам'ять може зупинити безумство воєн і ненависті. Пам'яті Джеймса Мейса

3 травня виповнюється двадцять років з часу відходу у вічність американського дослідника історії України, виконавчого директора американської конгресової комісії по вивченню Великого Голоду 1932-33 років в Україні, професора Джеймса Мейса. Тема Голодомору ламала і мучила його. Ця тема випалила йому душу й призвела до трагічного кінця.

Дарця Веретюк : Національне Військове Меморіальне Кладовище. Як уніфікувати пам'ятні знаки?

Військові меморіальні комплекси - це не про нагромадження окремих пам'ятників і безпросвітну скорботу. Увесь комплекс є великим пам'ятником на знак шани і поваги до свідомого зрілого рішення чоловіків і жінок стати на захист країни і її територіальної цілісності. Це про їх подвиг, безвідносно віку, кольору шкіри, зросту, довжини волосся, релігійних вподобань, статків, професій та інших розрізнюючих ознак. Бо була одна на всіх ознака, котра всіх об'єднала — ідея свободи та незалежності.

Дмитро Крапивенко: Алла Пушкарчук - Рута, яку не вберегли

Загинула Алла Пушкарчук (Рута). Тендітна дівчина, що пішла на війну ще у 2014-му, залишила світ мистецтва, навчання в університеті Карпенка-Карого і омріяну кар'єру театрознавиці.

Ярослав Пронюткін: Тут спочиватимуть наші герої: хто має право бути похованим на головному Меморіалі країни?

Національне військове меморіальне кладовище — це меморіал на багато років вперед. За всіма прогнозами поховання тут можуть відбуватися протягом наступних 40-50-ти і більше років. Меморіал призначений винятково для військовослужбовців — тих, які загинули в бою під час цієї війни, та тих, які мали видатні заслуги перед батьківщиною, та покинуть цей світ через дуже багато років.