Спецпроект

СКАНДАЛ З ЦЕНЗУРОЮ У "МИСТЕЦЬКОМУ АРСЕНАЛІ". Оновлено о 20:10

Художник Володимир Кузнєцов заявив про те, що його робота "Коліївщина: Страшний суд" заборонена до показу на виставці "Велике і величне" в Мистецькому Арсеналі.

Про це повідомляє УП.Життя з посиланням на "Фокус".

"Мене просто не пустили на територію Арсеналу під тим приводом, що моя участь у виставці завершена, а сама робота експонуватися не буде. Це мені повідомила куратор Наталія Заболотна", - розповів Кузнєцов.

За словами художника, куратор виставки Наталя Заболотна кілька днів постійно була присутня під час виконання роботи: "Але тільки що вона мене повідомила, що вхід в Арсенал мені заборонено, речі з місця роботи прибрані".

Кузнєцов зазначив, що його робота "Коліївщина: Страшний суд" являє собою розпис на полотні розмірами 6 на 11 метрів.

Художник припустив, що причиною заборони його роботи стала наявність на ній сюжету про неправедних священнослужителів, що нудяться в пекельних муках.

"Я обіграв класичний сюжет про страждання грішників під час Страшного суду", - пояснив Кузнєцов.

"На фото, яке я зробив вчора видно все, що було зображено: Ірина Крашкова, зґвалтована міліціонерами у Врадіївці, власне міліціонери в котлі - чорнобильському реакторі, на задньому плані горить також і сама атомна станція. Я додав тему Чорнобиля, зобразив чорнобильця-ліквідатора не тільки тому, що це вічно болюча тема - зараз у зв'язку зі святом Хрещення Русі чорнобильців, інвалідів-ліквідаторів, які вже місяць стоять під Кабміном, збираються прибрати, зачистити", - розповів розповів Кузнєцов у коментарі Art Ukraine.

Останнє фото роботи у процесі виконання

"Серед інших персонажів роботи, що горять у котлі, - брехливі судді, п'яні мажори (у мерседесі, за кермом якого дівчина, що сидить на ньому задом, з пляшкою і грошима в руках), продажні священики, депутати. Все як у класичному сюжеті Страшного Суду, де завжди присутні всі провладні елементи. Священики варяться у цьому казані, з них зірвані хрести, тече червона рідина. Можливо, це могло зачепити або персонажі в автомобілі, які відвідуватимуть виставку. Але ж і у Босха, наприклад, також дуже винахідливо зображені сцени тортур. Сцен насильства і порнографії я не зображував", - додав Кузнєцов і сказав, що рай домалювати він вже не встиг.

Як стало відомо, заступник гендиректора Мистецького Арсеналу Олександр Соловйов написав заяву про звільнення через такий акт цензури.

"Щоб уникнути неправильних трактувань. Заяву про звільнення я справді написав. Чи підписана вона - не знаю. Але це нічого не змінює. Моя заява - моя позиція", - написав Соловйов у Facebook.

Так само проти вчинку Заболотної виступила редакція журналу "Art Ukraine". Шеф редактор журналу Катерина Стукалова теж написала заяву про звільнення.

"Редакція "Art Ukraine" вважає неприпустимим акт цензури, який стався сьогодні в Мистецькому Арсеналі в ході підготовки виставки "Великого І Величного", - йдеться у заяві редакції видання, засновницею якого є Заболотна.

 "Коліївщина: Страшний Суд"

Як пояснила сама гендиректор "Мистецького Арсеналу" Наталія Заболотна у коменатрі Art Ukraine, робота Кузнєцова, яка була створена у стінах Арсеналу, не буде експонуватись на виставці, бо вона "в результаті не вписалася в концепцію і загальний контекст виставки."

"Це рішення не є актом цензури, тому що воно не обумовлено директивами інститутів влади. Це рішення продиктоване концепцією проекту і лежить в межах кураторського права вибору художніх творів, які відповідним чином розвивають і наочно ілюструють головну ідею виставки", - пояснила Заболотна.

"Крім того, на жаль, перед початком роботи митець не представив ескіз свого майбутнього твору, зазначивши, що працює без попередньої розробки матеріалу. У результаті фінальний варіант мурал значно відхилився від визначеної ним теми проекту", - додала Заболотна.

Як відомо, виставка "Велике і величне" проходитиме в Мистецькому Арсеналі з 27 липня по 22 вересня 2013 року. Захід приурочений до 1025-річчя Хрещення Київської Русі і проходить за підтримки президента України. Виставку мають відвідати предстоятелі православних церков України і чиновники.

Володимир Кузнєцов є фіналістом премії PinchukArtCenter в 2009 і 2011 роках і учасником групи Р.Е.П.

Попередня робота Володимира Кузнєцова "Коліївщина: Remanufacture"

Також Заболотна попросила вибачення за свій учинок, пояснивши його бажанням зберегти і далі розвивати Мистецький Арсенал.

"Зафарбувати розпис Володимира Кузнецова на стіні Мистецького Арсеналу було важким і неоднозначним рішенням з точки зору сучасного мистецтва і боротьби за свободу творчого вислову. Але є й інший аспект, який у даному випадку слід брати до уваги", - йдеться у заяві Заболотної.

"Моє завдання як керівника – боротися за розвиток Мистецького Арсеналу як всеукраїнського міждисциплінарного культурного центру. З цією думкою і тиском відповідальності, що лягає на мої плечі, я прийняла таке рішення. Сподіваюся, що ви його зможете зрозуміти, навіть якщо не зможете прийняти. Прошу вибачення в усіх, кого це рішення образило", - пояснила гендиректор "Мистецького Арсеналу".

Також із виставки зняли картину художника Василя Цаголова "Коктейль Молотова".

"Мою картину зняли і нічого не пояснили. Хочу сказати, що вже й не хлопчик, щоб ходити і щось з'ясовувати", - сказав Цаголов у коментарі УП.Життя.

Hа запитання чи вбачає Цаголов у подіях, які відбуваються у Арсеналі цензуру, художник відповів: "Ну а як це ще можна назвати?".

 Картина "Коктейль Молотова" Василя Цаголова

"Просто не треба було виставляти цю картину. Якщо така ситуація, могли б просто музейні картини повиставляти, або тематичні, як колись на 8 Березня, або 23 лютого", - додав Цаголов.

За словами художника, його картина - це іронія протестів. "Картина для олігархів - голозадий з "коктейлем молотова", мовляв, що йому там світить?", - зіронізував митець.

Tим часом Міністерство культури повідомило про свою непричетність до ситуації, яка склалася з роботою художника Володимира Кузнєцова. 

За словами прес-служби Мінкульту, інформація щодо втручання або впливу влади на формування експозиції є неправдивою. 

"Конфлікт у Мистецькому Арсеналі напередодні відкриття виставки "Велике і Величне" має суто творчий характер. Він виник через розбіжності між поданим напередодні ескізом та реальним твором, виконаним художником на стіні в одному із залів Мистецького Арсеналу", - йдеться у заяві міністерства.

Як гетьман Скоропадський 8 років водив за носа чекістів

Операція ГПУ УССР під назвою "Т-3" розтягнулася в часі майже на десять років. Чекісти встановили оперативний контакт з генерал-хорунжим Армії УНР Миколою Гоголем-Яновським. Його контакти і листування з Сергієм Шеметом, провідним діячом гетьманського руху за кордоном, наближеною до гетьмана особою і багаторічним особистим секретарем Павла Скоропадського, неабияк зацікавили чекістів. В ГПУ йому дали оперативне псевдо "Українець".

Військовий цвинтар у Львові. Що стало предметом суперечки

Львів майже щодня прощається із загиблими захисниками. На Марсовому полі вже поховані близько 800 Героїв, які віддали своє життя у російсько-українській війні. Це місце стало символом відваги й самопожертви, що нагадує про високу плату за свободу. У Львівській міськраді оголосили конкурс та обрали проєкт військового цвинтаря, який має стати місцем "сили та спокою". Натомість у місті почалися жваві суперечки щодо вибору проєкту-переможця.

8 травня 2024 - Кінець Другої світової війни та війна Росії проти України

У Німеччині та на Заході панувало переконання, що висновок із Другої світової війни - через велику кількість жертв та страждань, у Європі ніколи знов не має бути війни - поділяє так само й Росія. При цьому ігнорували, що ще в часи СРСР цей погляд був лише частиною вшанування пам'яті, яку затьмарювало сприйняття війни як тріумфальної перемоги над фашизмом. Страждання й жертви серед військових і цивільних не сприймались в якості застереження від нової війни, насамперед вони слугували підкресленню величі та значимості радянської держави.

Пам’ять про Голокост як зброя гібридної війни

Однією з цілей російського вторгнення було проголошено "денацифікацію України" – ліквідацію "режиму, який глорифікує нацистських поплічників", що автоматично означає співвідповідальність за Голокост. Надалі трагедії сучасної війни почнуть затьмарювати у пам'яті людей трагедії ХХ сторіччя. Це призведе до абсолютно іншого виміру конкуренції пам'ятей, яка до цього обмежувалася жертвами тоталітарних режимів минулого.