27 січня 1945 р. сталася подія, яка мала неоціненне значення в осмисленні колосальної трагедії ХХ століття — Другої світової війни та Голокосту. Саме того дня Червона армія увійшла до табору смерті Аушвіц-Біркенау.
Людство зазирнуло "по той бік брами" й побачило місце, куди впродовж кількох років звозили приречених з усієї Європи — євреїв, ромів, військовополонених, опозиціонерів-антинацистів, гомосексуалістів та ін.
Річниця вступу Червоної армії до табору Аушвіц і стала підставою для встановлення Міжнародного дня пам’яті жертв Голокосту. Одним із перших очевидців табірних реалій після звільнення ув’язнених став художник Зіновій Толкачов.
![]() |
Один із найбільш упізнаваних образів, створених З. Толкачовим. Серія "Освенцим", 1945 р. (усі ілюстрації — з фондів Національного музею історії України у Другій світовій війні, якщо не зазначено інше). |
Нагадаємо, що в ході Голокосту нацисти знищили близько 6 млн, тобто більш ніж половину, євреїв Європи. Цей геноцид також відомий за назвами "Катастрофа" та "Шоа" (з івриту — "Катастрофа", "Біда").
Аушвіц був розгалуженою табірною мережею, він складався з понад 40 установ, однак переважна кількість загиблих людей припала на табір смерті Аушвіц-2 (також знаний як Аушвіц-Біркенау). Деякі сучасні історики стверджують, що в Аушвіці загинули 1,1 млн осіб, з них близько 800 тис. — євреї.
Зіновій Толкачов знаний тим, що одним із перших усвідомив і поширював правду про Голокост, про катастрофу єврейства, а також табори смерті.
Відомий радянський письменник, правозахисник і дисидент Віктор Некрасов так охарактеризував творчість художника: "Я не знаю документів — саме документів! — сильніших за ці замальовки Зіновія Толкачова". Щоб глибше їх збагнути, треба хоча б уявно перенестися в 1945 рік.
…27 січня 1945 р. По всій Європі тривають бої — Друга світова війна йде до завершення. 60-та армія 1-го Українського фронту наближається до табору Аушвіц, розташованого поблизу невеликого польського містечка Освенцим, поруч із Краковом.
![]() |
Замальовка дітей-в’язнів. Серія "Квіти Освенцима", 1945 р. |
Нині Аушвіц відомий на весь світ, а тоді червоноармійці наближалися до стін із колючим дротом, не маючи уявлення, що саме вони там побачать.
Уже за кілька годин після звільнення Аушвіцу туди прибув невеличкий на зріст чоловік у військовому однострої із засобами для малювання. Це був художник Зіновій Толкачов, який на той час отримав завдання від політуправління 1-го Українського фронту документувати злочини, скоєні нацистами на окупованих землях.
На момент, коли Зіновій Толкачов підходив до воріт Майданека й Аушвіца, він мав неабиякий авторитет серед митців. Народився Зіновій Шендерович у 1903 р. в містечку Щедрин у Білорусі (нині Гомельська обл.) у єврейській родині.
Ще замолоду вчився на художника, підтримав більшовиків у громадянській війні та пізніше творив у жанрі, в основі якого лежав метод соціалістичного реалізму — панівному на той чаc у літературі та мистецтві.
![]() |
Зіновій Толкачов у військовій формі. Фото: Меморіальний комплекс історії Голокосту "Яд Вашем". |
У 1941 р. він уже був претендентом на посаду декана факультету в Київському художньому інституті. Однак невдовзі Німеччина атакувала СРСР, і період мирної творчості завершився.
У серпні 1941 р. Зіновій Толкачов добровільно вступив до лав Червоної армії, потрапив до Полтавського танкового училища, а далі відступив із ним до Північного Кавказу. Одночасно він створив виставку робіт "Окупанти", яка загинула, коли м. П’ятигорськ захопили німецькі війська.
На початку 1944 р. Толкачова викликали до Києва в політуправління 1-го Українського фронту. Художник мав замальовувати бойовий шлях військ, що рухалися на Захід. Справжній ментальний злам особистості Зіновія Толкачова настав у Польщі, де він став свідком звільнення таборів смерті Майданек і Аушвіц.
22 липня 1944 р. Червона армія звільняє табір Майданек поблизу польського м. Люблін. За офіційними даними, кількість загиблих у ньому становила 80 тис. осіб, переважно євреїв.
![]() |
"Матері". Із серії "Майданек", 1944 р. |
Уперше художник побачив там крематорії, місця масових поховань, тюки з жіночим волоссям, бараки з тими небагатьма ув’язненими, що виживали в тому пеклі.
Упродовж 35 днів Толкачов майже забув про сон і їжу та все малював. У результаті напруженої праці народився його цикл "Майданек".
26 листопада 1944 р., за день до початку першого судового процесу над злочинцями Майданека, виставка його робіт відкрилася в Любліні, а згодом експонувалася і в інших містах Польщі. На тому суді всі шестеро підсудних були засуджені до страти.
Справжнім одкровенням стало для митця побачене в Аушвіці. "Холодний, зимовий вітер завиває над Освенцимом, оточеним трьома рядами колючого дроту. Здається, що це не дріт дрижить і стогне під вітром, а сама змучена тортурами земля стогне голосами жертв", — так писав Толкачов.
![]() |
Рекламний плакат до виставки З. Толкачова. Польща, 1944 р. |
Масштаби злочинів в Аушвіці були в рази більшими, ніж навіть у Майданеку. Побачене глибоко запало в душу, відтоді Зіновій Толкачов присвятив своє життя пошукам сутності Голокосту.
Як і багато інших євреїв, він, можливо вперше, гостро відчув свою приналежність до єврейського народу, яку було важко відчути в часи сталінського СРСР.
Побачене й пережите справило надзвичайний вплив на його подальшу творчість. На відміну від більшості радянських авторів, головними персонажами малюнків Толкачова стають не героїзовані постаті вояків, а жертви.
Ті, про кого мало писали в офіційній літературі, кого зрідка зображували професійні художники, а якщо й зображували, то переважно для того, щоб демонізувати образ ворога.
![]() |
"Єдиний". Серія "Освенцим", 1945 р. Художник звертається до образу "табірної Мадонни" з дитиною. |
Зіновій Толкачов показував інших людей — позбавлених волі, беззахисних перед катами, безпорадних у своєму відчаї, але нескорених, до кінця життя незламних.
Образ матері, яка, немов табірна Мадонна, тисне до своїх висохлих грудей немовля, є чи не найбільш показовим. Жінка зображена в момент боротьби між смертю і життям, однак вона ні на мить не забувала про найдорожче — жагу до життя.
Біль на малюнках Толкачова німий і беззвучний, адже за бетонні стіни таборів не проникав людський стогін і плач, і лише чорний жирний дим котив із труб крематорію.
Особливо експресивними є малюнки, створені на табірних бланках Аушвіцу. Коли після напруженої тяжкої праці в митця закінчувався папір, саме на них він творив далі. Знаряддями тоді здебільшого були простий олівець або вугілля.
![]() |
"Визволення". Серія "Освенцим", 1945 р. |
Повоєнна життєва стежина Толкачова та доля його творінь стали воістину драматичними. В останні роки правління Сталіна та пізніше в СРСР переслідували т. зв. "космополітів" і "сіоністів". Людей, які своєю творчістю йшли врозріз з офіційними естетичними стереотипами.
А Зіновій Толкачов у кожному своєму малюнку все далі відходив від соцреалізму, створивши навіть цикл "Христос у Майданеку" з яскраво вираженими релігійними мотивами.
Тому у 1950-ті та в 1960-ті рр. його творчість було оголошено "релігійно-сіоністською", а малюнки часто вилучались органами держбезпеки. Лише наприкінці 1980-х їх почали повертати родині.
Майже все життя Зіновія Толкачова було тісно пов’язане з Україною. Помер він у Києві в 1977 р. Єврейська та українська часточки його душі були нерозривно пов’язані між собою. А Голокост, катастрофа європейського єврейства в роки Другої світової війни, змусила особливо гостро ідентифікувати себе.
![]() |
"Се людина". Із серії "Христос у Майданеку". Один із найсміливіших образів автора. У центрі — постать Ісуса Христа в табірній робі з різноманітними вінкелями — трикутними нашивками, якими позначалася категорія в’язнів. Джерело: Меморіальний комплекс історії Голокосту "Яд Вашем". |
Цінність робіт Зіновія Толкачова полягає насамперед у тому, що вони є свідченнями сучасника й з’явилися саме тоді, коли широкі знання про Голокост не були донесені до світової громадськості. Художник став одним із тих, хто першим пролив світло на трагедію і євреїв Європи, і всієї людської цивілізації.
Малюнки Зіновія Толкачова експонувалися в багатьох музеях світу, зокрема й в Меморіальному комплексі "Яд Вашем" (Єрусалим, Держава Ізраїль) та в Національному музеї історії України у Другій світовій війні (м. Київ).
Цьогоріч у музеї презентували 11 унікальних малюнків Толкачова зі збірок "Освенцим" та "Квіти Освенцима".
Це — данина пам’яті митцю і мільйонам жертв Голокосту.
Підбірку найяскравіших робіт Толкачова із серій "Майданек", "Освенцим" та ін. дивіться в розділі "Артефакти".
---------------
Читайте також:
Омелян Ковч - священик концтабору Майданек
Нацистський табір у Львові. Кілька епізодів з історії Шталагу-328
Забуті жертви війни. Убиті голодом радянські військовополонені (ФОТО)
"...І на радість не було сил". Спогади про війну та концтабори Анастасії Гулей
Аркадій Вайспапір - останній живий учасник повстання в таборі смерті Собібор
Ірен Немировськи - письменниця, яка народилася в Києві і загинула в Аушвіці
Екскурсія в музей "Аушвіц-Біркенау". Як жили і помирали в Освенцимі
Українці в "Аушвіці". Радянські, бандерівці і втеча Євгена Бендери