Спецпроект

Викрадену "Одаліску в червоних шароварах" повернуть в музей

Картина Анрі Матісса "Одаліска в червоних шароварах", викрадена в 2002 році з Каракаського Музею сучасного мистецтва, буде повернено до Венесуели.

Про це пишуть Коментарі.

В липні минулого року полотно було вилучено у контрабандистів агентами ФБР в американському штаті Флорида.

 

"Судячи з усього, картину вже через місяць буде повернено", - сказав директор Інституту культурної спадщини Рауль Гріона. За його словами, міністерство закордонних справ Венесуели готує для передачі владі США пакету документів, що підтверджують, що "Одаліска в червоних шароварах" була вкрадена з Каракаського музею і є його власністю.

В кінці січня держдепартамент США повідомив венесуельському посольству, що суд у справі контрабандистів, які намагалися продати вкрадене полотно, завершений. Винні засуджені до тюремного ув'язнення. Зараз створюється комісія Інституту культурної спадщини, якій належить відправитися в Майамі, де картина буде передана венесуельській стороні після відповідної експертизи.

Каракаський Музей сучасного мистецтва придбав "Одаліску в червоних шароварах" в 1981 році в одній з галерей Нью-Йорка. За картину, написану Матіссом в 1921 році, музей заплатив 480 тисяч доларів. Імовірно "Одаліска" була вкрадена в 2000 році, проте спохватилися її лише за три роки, коли з'ясувалося, що замість оригіналу в музейному залі висить майстерно зроблена копія. Тривожний сигнал надійшов від венесуельського любителя мистецтва, який дізнався, що знаменита картина продається на "чорному" ринку в Майамі.

 

Операція «Вісла»: геноцид, воєнний злочин чи етнічна чистка

Чим була операція «Вісла»? Хто повинен відповідати за кривду, заподіяну українцям Закерзоння 1947 року? Чи варто Україні «симетрично» відповідати на політичні рішення чинної влади Польщі, проголошуючи геноцидом дії комуністичної польської влади проти мешканців українських етнічних територій, що відійшли до Республіки Польща після Другої світової війни? Спробуймо дати кваліфікацію подіям операції «Вісла», виходячи не з емоцій та політичної кон’юнктури, а з позиції норм міжнародного права.

"Я аж ніяк не українофіл". Фрагмент із книжки "Розділена династія" Фабіана Бауманна

Несподіваний погляд на націоналізм: не як історичну неминучість, а як усвідомлений політичний вибір, — пропонує у книжці "Розділена династія" швейцарський історик Фабіан Бауманн. Він досліджує долю київської родини Шульгиних, яка менш ніж за пів століття розділилася на дві протилежні національні гілки: російську та українську. Революція 1917 року остаточно розмежувала Шульгиних: один із них загинув у бою під Крутами, захищаючи Українську Народну Республіку, а другий — воював проти неї.

Найбільша мрія у житті

– Володю, а яка у Вас найбільша мрія в житті? – Жанно, – кажу, – я хочу, щоб Україна була незалежною! Вона подивилася на мене, як на психічнохворого. Звісно, вона знала, що в університеті десь є якісь «божевільні націоналісти», але на філфаці, а не на мехматі.

Антон Лягуша: «Зараз в Україні формується демократична пам’ять»

Інтерв’ю з Антоном Лягушею, кандидатом історичних наук, деканом факультету магістерських соціальних та гуманітарних студій Київської школи економіки (KSE) для Музею «Голоси Мирних» Фонду Ріната Ахметова.