У Києві презентували повернену зі США картину Гудро

У Національному музеї мистецтв імені Богдана та Варвари Ханенків 14 липня презентували повернену до України зі США картину П’єра Гудро «Коханці або Блудний син з повією»

Про це повідомляє кореспондент Укрінформу.

"Процес повернення був довгим, і я вдячний нашим американським партнерам за співпрацю. Хочу подякувати також Міністерству закордонних справ, Службі зовнішньої розвідки України, Національній поліції, Посольству США, усім тим, хто долучився до того, щоб цей твір повернувся в рідні стіни. Сподіваюся, це один з маленьких кроків до повернення цінностей до України", - сказав під час презентації міністр культури та інформаційної політики Олександр Ткаченко.

Генеральний директор музею Катерина Чуєва повідомила, що картина повернулася до Києва у березні цього року і це вже третя спроба презентувати її в стінах музею через те, що призначена дата - 17 березня - потрапила на початок карантину. Вона назвала повернення в Україну шедевру французького живопису ХVIII століття унікальною подією, адже ця картина була втрачена Україною під час Другої світової війни і тривалий час музей, а також відповідні державні інституції докладали зусиль щодо розшуку цього та інших творів.

 
Євген Котенко, УНІАН

Своєю чергою начальник департаменту міжнародного поліцейського співробітництва Національної поліції України Василь Неволя розповів, що вони отримали інформацію про картину ще в листопаді 2013 року від колег з ФБР, і з того часу почалася співпраця з повернення картини.

"Не так часто трапляється нагода бути присутнім при такому чудовому завершенні всіх наших зусиль, коли картина повертається до музею. Я щиро дякую нашим колегам з Федерального бюро розслідувань, це була високопрофесійна, відповідальна, завжди спрямована на взаємну підтримку співпраця. Ми й надалі будемо разом працювати, у нас є ще кілька цікавих ситуацій, і я сподіваюся, що ми будемо відзначати ще багато схожих подій", - підкреслив Неволя.

Водночас куратор проєкту, заступник гендиректора музею Олена Живкова, яка й виявила цю роботу на аукціоні "Дойл" у Нью-Йорку, розповіла, що цього би не сталося, якби колектив не видав у 1998 році перший в Україні каталог творів живопису, втрачених під час війни. "І відтоді нам вдалося з 25 тисяч експонатів, втрачених лише нашим музеєм під час Другої світової війни, повернути три роботи. Зрештою ми повернули й четвертий твір, який потрапив до музею в 1925 році разом з колекцією Василя Щавинського. І зараз ця картина представлена на виставці, яка розповідає про долю цього колекціонера і його зібрання", - зазначила вона.

Як ішлося під час презентації, цей твір було вилучено з колекції музею в 1943 році під час окупації. У січні 2013 року аукціонний дім "Дойл" заявив до продажу картину П'єра Гудро "Закоханий погляд". Попри змінену назву музейні науковці одразу впізнали у ній розшукуваний твір, і продаж було вчасно заблоковано.

За інформацією аукціонного дому "Дойл", у повоєнні роки ця картина вперше з'явилася в анонімній приватній колекції в Лондоні, з 1953-го вона перебувала у власника зі штату Массачусетс, а станом на 2013 рік належала арт-дилеру в Нью-Йорка, який і заявив її до продажу на аукціоні.

У квітні 2014 року науковцям музею Ханенків вдалося безпосередньо оглянути твір у Нью-Йорку, провести остаточну експертизу та домогтися початку судового розслідування. Зрештою, справу, що тривала 5 років, було завершено на користь музею Ханенків завдяки беззаперечним свідченням документів з музейного архіву.

Офіційна церемонія передачі картини американськими правоохоронними органами українській стороні відбулася 19 лютого 2020 року в Постійному представництві України при ООН у Нью-Йорку.

Сталева труна на вісім персон

17 лютого 1864 року, сто п'ятдесят сім років тому, підводний човен "Hunley" конструкції Горація Ханлі атакував і потопив паровий шлюп "Housatonic" і це була перша в історії успішна атака корабля з глибини. Не надто тямущі в історії люди приписують Жулю Верну купу передбачень, і в тому числі – мало не винахід підводного човна. Це не так, це дуже сильно не так. Чистих передбачень у Жуля Верна дуже мало, а підводних човнів на той час було збудовано вже з десяток.

«Нормалізація» Ґустава Гусака

«Страх. Зі, страху, що його звільнять з роботи, вчитель навчає в школі речей, котрим не вірить. Зі страху за своє майбутнє, учень їх повторює. Зі страху, що не зможе продовжувати навчання, він вступає в Союз молоді і робить те, що йому наказують. … Зі страху через наслідки, люди беруть участь у виборах, обирають запропонованих кандидатів і роблять вигляд, що вважають це справжніми виборами…». Вацлав Гавел дописав текст, котрий отримав назву «Лист Ґуставу Гусакові». Надворі була весна 1975 року, в Чехословаччині панувала «нормалізація», а її незмінним символом був Ґустав Гусак – президент країни та генеральний секретар ЦК КПЧ. Людина карколомної і неоднозначної долі.

Формула краси. Дерев’яні церкви України: втрачене мистецтво?

Українські дерев'яні церкви – це фольклор, тільки в архітектурі. Збудовані переважно безіменними для нас майстрами на замовлення спільноти, громади села – вони могли бути (а могли не бути) шедеврами, але завжди втілювали народну уяву про красу, про велич, про присутність Бога на землі. Можливо тому знищення храмів більшовиками українці сприймали як саморуйнування. Дерев'яні церкви зникали з різних причин (вогонь і вода, шашель і грибок, занепад громади), але саме насильницька, свідома деструкція була найболіснішою – через неприродність втрати.

Леся Українка: про що не пишуть у підручниках

Хвора, сумна і з грабельками – такою навчили нас бачити Лесю Українку. Але якою вона була насправді? На щастя, Лариса Косач одна з небагатьох класиків, чий архів (зокрема, листування) вдалося зберегти, а з ним і цілу історію української літератури та життя культурної еліти зламу ХІХ і ХХ століть. Завдяки цим архівам ми можемо подивитися на неї по-новому, а заразом і на цілу епоху: час тендітних дам, літературних вечорів, перших курортів, трамваїв і краси епістолярного стилю…