Відкритий лист до української громадськості та фахівців-істориків щодо ЗНО з історії України

Вчителі Львівщини опублікувалии відкритий лист до української громадськості та фахівців-істориків про зовнішнє незалежне оцінювання з історії України.

Спільнота вчителів історії Львівщини, проаналізувавши на онлайн-зустрічі 4 жовтня 2023 року інформацію про Національний мультипредметний тест-2024, озвучену офіційними особами від Міністерства освіти і науки України та комісії з питань освіти, науки та інновацій Верховної Ради України, вітає рішення включити історію України як обов'язковий елемент НМТ і звертається до колег-істориків, усіх освітян та до громадськості із цим відкритим листом, щоб закцентувати:

1. В умовах широкомасштабної агресії та інформаційної війни, яку веде проти України російська федерація, історія використовується як зброя, призначена "убити" українську ідентичність. У таких умовах публічне оголошення про обмеження курсу історії України, який є обов'язковою складовою національного мультипредметного тесту - 2024 періодом XVI - ХХІ ст. якоюсь мірою допомагає просуванню в українське суспільство офіційного для РФ трактування історії, відповідно до якого у середні віки відбувалось "перетікання влади" від Києва до Москви, а українського народу як окремішньої державотворчої спільноти не існувало. Ворогові підігрувати не варто!

2. Рішення проводити тестування лише на фактах з нової та новітньої історії України викликає запитання й в українських учнів, породжує сумніви в значимості нашої давньої та середньовічної історії. Озвучені формулювання наштовхують на думку, що Русь та Руське королівство не органічні елементи історії України, а "приписані" до неї з політичних міркувань. Складається враження, що Україна продовжує перебувати в статусі "молодшого брата". Ці запитання з'являються ще й тому, що для жодного іншого предмета НМТ немає ніяких тематичних обмежень. Тож, тест з історії України-2024 має охоплювати увесь зміст предмета, так само як це зроблено для інших складових НМТ.

3. Для формування НМТ з історії України та на підготовку до тестування пропонується використовувати програму, створену ще в 2018 році. Досі ніхто не пояснив, чому. Адже минулого 2022 року шкільні програми з історії були суттєво оновлені. Випускники 2024 року у 10 та 11 класах уже навчалися за цими оновленими програмами. Необхідно оновити програму ЗНО з історії України, включивши в неї всі важливі змістові наголоси чинних шкільних програм з історії України ХХ - першої чверті ХХІ ст., які добре пояснюють сучасні події та ґрунтуються на здобутках української історіографії.

4. Останні кілька років в силу непереборних обставин (пандемія, війна) Верховна Рада України внесла зміни в чинне освітнє законодавство, що передбачали скасування державної підсумкової атестації (ДПА) та спрощення зовнішнього незалежного оцінювання (ЗНО) через застосування мультитесту. Суть цих змін надто мало пояснюють, більше говорять про причини. А суть в тому, що НМТ в обраному форматі не спроможний виміряти якість предметних знань випускників.

Маємо на увазі їх системність та глибину. Призначення такого НМТ рейтингувати випускників, при цьому місце в рейтингу, на жаль, не завжди відповідає навіть числу одиниць знань в інтелектуальному багажі учасників тестування. До того ж, немає нічого більш постійного ніж тимчасове. Відтак потрібно в нормативній базі освіти зафіксувати, що НМТ в обраному форматі використовуватиметься тільки на час воєнного стану в Україні з метою добору у заклади вищої освіти (ЗВО). Оцінювати якість праці освітян за результатами НМТ випускників ЗЗСО - недопустимо!

Пропонуємо всім небайдужим висловити свою думку, підтримати, доповнити або аргументовано заперечити висловлені пропозиції.

 

Операція «Вісла»: геноцид, воєнний злочин чи етнічна чистка

Чим була операція «Вісла»? Хто повинен відповідати за кривду, заподіяну українцям Закерзоння 1947 року? Чи варто Україні «симетрично» відповідати на політичні рішення чинної влади Польщі, проголошуючи геноцидом дії комуністичної польської влади проти мешканців українських етнічних територій, що відійшли до Республіки Польща після Другої світової війни? Спробуймо дати кваліфікацію подіям операції «Вісла», виходячи не з емоцій та політичної кон’юнктури, а з позиції норм міжнародного права.

"Я аж ніяк не українофіл". Фрагмент із книжки "Розділена династія" Фабіана Бауманна

Несподіваний погляд на націоналізм: не як історичну неминучість, а як усвідомлений політичний вибір, — пропонує у книжці "Розділена династія" швейцарський історик Фабіан Бауманн. Він досліджує долю київської родини Шульгиних, яка менш ніж за пів століття розділилася на дві протилежні національні гілки: російську та українську. Революція 1917 року остаточно розмежувала Шульгиних: один із них загинув у бою під Крутами, захищаючи Українську Народну Республіку, а другий — воював проти неї.

Найбільша мрія у житті

– Володю, а яка у Вас найбільша мрія в житті? – Жанно, – кажу, – я хочу, щоб Україна була незалежною! Вона подивилася на мене, як на психічнохворого. Звісно, вона знала, що в університеті десь є якісь «божевільні націоналісти», але на філфаці, а не на мехматі.

Антон Лягуша: «Зараз в Україні формується демократична пам’ять»

Інтерв’ю з Антоном Лягушею, кандидатом історичних наук, деканом факультету магістерських соціальних та гуманітарних студій Київської школи економіки (KSE) для Музею «Голоси Мирних» Фонду Ріната Ахметова.