Музею Голодомору передадуть касети з записами експедицій американського дослідника Вільяма Нолла

Йдеться про матеріали наукових експедицій 1989-1994 років територією України, здійснених американським дослідником і етномузикологом Вільямом Ноллом.

Про це інформує Музей Голодомору.

Про це стало відомо 22 жовтня на презентації онлайн-архіву "Великі трансформації", платформи і проєкту, реалізованого Центром досліджень усної історії і культури за підтримки Український культурний фонд та Фундації Голодомору Holodomor Research and Education Consortium - HREC.

В основі онлайн-платформи Великі Трансформації лежать матеріали наукових експедицій 1989-1994 років територією України, здійснених американським дослідником, етномузикологом Вільямом Ноллом разом з директоркою ГО "Центр досліджень усної історії і культури" (сьогодні - засновницею та директоркою Видавництва "РОДОВІД") Лідією Лихач за участі етнологів та фольклористів Валентини Борисенко, Віри Зайченко, Лариси Новікової, Галини та Миколи Корнієнків, Антоніни Палагнюк та інших. Разом вони опитали понад 400 селян та зібрали архівні матеріали тих, хто застав часи Голодомору та колективізації УРСР.

Дослідження, а відтак і матеріали платформи, поділяли на 3 теми: Кобзарі та лірники (аудіо- та відеозаписи музичних творів у виконанні кобзарів та лірників і інтерв'ю з ними), Інструментальна та вокальна музика (записи інструментальної музики, виконаної на традиційних народних інструментах, ритуальні обрядові співи з різних етнографічних регіонів України) та Усна історія (інтерв'ю з сучасниками про трансформації селянського традиційного суспільства, що відбулися під пресом колективізації та Голодомору 1932-1933 років).

"Колекція Вільяма Нолла за своїм значенням є майже ідентичною колекції Комісії Конгресу США з питань голоду в Україні, яка працювала у 1985-1988 роках під керівництвом Джеймса Мейса. Ми в музейній колекції не маємо записів інтерв'ю з респондентами такого часу народження і часу запису, наші перші записи датуються десятьма роками пізніше. А Вільям Нолл записав людей, народжених у перші роки ХХ століття, які у дорослому віці пережили колективізацію, розкуркулення, масові голоди 1920-х і 1940-х років, Голодомор, війну та на собі зазнали всі "принади" того, що ми називаємо "колгоспним рабством". Колекція містить унікальні розповіді, наприклад про створення артілей чи ТСОЗів, що нам фіксувати вже не довелося", - зазначила Генеральна директорка Музею Голодомору Леся Гасиджак.

 

Парадоксаліст Прушинський та українське питання

Коли на полях Другої світової війни лунали канонади вибухів, Ксаверій Прушинський уже радив полякам не надто опиратися передачі Львова та Вільнюса українцям і литовцям. Це було задовго до Ґедройця, Мєрошевського та отця Маєвського. Тим самим він закономірно накликав на себе шквал критики з боку співвітчизників, чому не допомогли потім ані спроби пояснити свою логіку, ані обіпертися на авторитети. Проте це не змінює факту першості у виголошенні ідей, які потім трактуватимуться як примиренство.

Радянський ядерний колапс. Уривок із книги "Бомба у спадок" Мар’яни Буджерин

Після розпаду Радянського Союзу Україна успадкувала третій за потужністю ядерний арсенал у світі. Але разом з цією військовою потугою українська влада опинилася перед складною дилемою: чи варто відмовитися від зброї масового знищення в обмін на міжнародні гарантії, чи, попри загрозу міжнародної ізоляції, шукати шлях до утвердження себе як ядерної держави. Книжка "Бомба у спадок" Мар’яни Буджерин — це глибоке аналітичне дослідження цього вибору.

Міф та апологія Дмитра Яворницького

Дмитра Яворницького вважають чи не найбільш дослідженою постаттю серед українських істориків: за кількістю написаних про нього книжок, статей та знятих фільмів він йде пліч-о-пліч хіба що з Володимиром Антоновичем і Михайлом Грушевським. Парадокс Яворницького полягає в тому, що кількість написаного про нього прямо пропорційна зміфологізованості його життєпису.

Американський спокій під радянську балалайку

Менш ніж за місяць до проголошення незалежності України, 1 серпня 1991 року, президент США Джордж Буш-старший виступив у Верховній Раді УРСР. Промова американського президента відома як "Chicken Kiev Speech", викликала гостру реакцію як у західній пресі, так і в Україні.