Спецпроект

Кладовище Печерського монастиря перенесуть на Поділ

8 грудня 2012 року об 11.00 у Флорівському монастирі відбудеться перенесення поховань Вознесенського некрополя, виявлених під час археологічних досліджень на території нинішнього Мистецького Арсеналу.

Про це повідомляє прес-служба Мистецького Арсеналу.

 

В результаті стаціонарних археологічних досліджень, проведених архітектурно-археологічною експедицією Інституту археології НАН України впродовж 2005-2008 років на території Мистецького Арсеналу, було зафіксовано велику кількість об’єктів релігійного та побутово-господарського призначення, зібрано унікальну за складом та чисельністю колекцію археологічних матеріалів та виявлено 262 поховання XVII–XVIII ст.

До останнього часу тлінні рештки перебували на дослідженні в Інституті археології НАН України.

З огляду на християнський обов’язок перед похованими на Вознесенському некрополі людьми, було прийнято рішення вшанувати їх пам’ять, здійснивши перенесення поховань на територію Флорівського монастиря.

У 1711-1712 рр., у зв’язку з будівництвом Печерської фортеці, царським указом царя Петра І-го черниць Вознесенського монастиря було переведено на Поділ і об’єднано з общиною Флорівської жіночої обителі.

Символічно, що саме Флорівський монастир, який прихистив черниць Вознесенської обителі у XVIII ст., через 300 років приймає прах людей, похованих у Вознесенському некрополі.

ДОВІДКА: Печерський Вознесенський дівочий монастир

З XVI в. збереглися письмові свідчення про існування жіночої чернечої общини при Києво-Печерській Лаврі на території нинішнього культурно-мистецького та музейного комплексу "Мистецький Арсенал". Достовірно відомо, що монастир знаходився під духовною опікою Печерського архімандрита.

Черниці обителі були кровно пов’язані з найвпливовішими родинами свого часу. Близько 1683 року ігуменею монастиря стала мати майбутнього гетьмана Івана Мазепи Марія Магдалина Мазепина (в дівоцтві – Мокієвська) (†1707). Монастир славився мистецтвом гаптування, при ньому існував сирітський притулок для дівчат.

У 1706 р., згідно з указом Петра I, було закладено Києво-Печерську цитадель, куди увійшла територія монастиря, а в 1711–1712 рр. Вознесенський монастир переведено на Поділ та об’єднано з громадою Флорівської жіночої обителі.

Печерські черниці перенесли у Флорівський монастир свою головну святиню – чудотворну ікону Божої Матері Рудненську, місцеперебування якої невідоме з 1920-х рр., побудували діючу донині Вознесенську церкву (1722–1732 рр.) та кам'яну дзвіницю (близько 1740 р.), реконструйовану в ХIX ст. архітектором А. Меленським.

Вознесенський храм Печерського монастиря, збудований Марією Магдалиною Мазепою у 1705–1707 рр., став парафіяльною церквою військового гарнізону, а інші монастирські будівлі були пристосовані для потреб військового відомства.

Наприкінці XVIII – початку ХІХ століття було зведено головний корпус Арсеналу, і з архітектурного ландшафту Печерська зникли останні споруди колишнього Вознесенського монастиря. До кінця ХХ століття Арсенал зберігав своє первинне призначення, залишаючись об’єктом, що використовувався для військових потреб, а його територія була закритою для населення.

ВОЗНЕСЕНСЬКИЙ НЕКРОПОЛЬ XVII-XVIII ст. – унікальне археологічне відкриття, яке має величезне значення для історії Києва та України. Це перший поховальний антропологічний комплекс середньовічного Києва, який в такому значному масштабі досліджується на сучасному європейському рівні. Завдяки йому з’явилася можливість відтворити образ тогочасних жителів Києва, перш за все – черниць монастиря, дізнатися про їхні особливості та побут.

Некрополь розміщувався поряд з монастирськими будівлями. Зазначена поховальна пам’ятка формувалася в два етапи, перший з яких припав на період існування Печерського Вознесенського дівочого монастиря, а другий – на період використання монастирського цвинтаря у якості одного з парафіяльних кладовищ Печерська.

Загальна кількість знайдених поховань Вознесенського некрополя – 262. Серед похованих знайдено останки 90 жінок (імовірно, ігумень і черниць) та 60 діток. Єдиним достовірно ідентифікованим є поховання генерал-майора Семена Івановича Сукіна († 1740), який близько 5-ти років займав посаду губернатора Києва та жертвував значні кошти на відновлення Вознесенського храму на Печерську.

Гіпотеза про поховання на території Возенесенського некрополя ігумені Марії Магдалини Мазепи – матері гетьмана Івана Мазепи, яка очолювала Печерський Вознесенський монастир впродовж майже 25 років, до сьогодні не підтверджена і не спростована.

КОМЕНТАР АРХЕОЛОГА

Заступник директора Інституту археології НАН України, керівник експедиції, Гліб Івакін:

- На території Мистецького Арсеналу у 2005-2008 роках були проведені широкомасштабні розкопки, які розкрили нові сторінки про життя киян XVI-XVIII ст. Це часи ще до заснування шляхетного жіночого монастиря, часи його існування та період роботи Гарматного двору й початку будівництва Арсеналу у 1784 р.

Були розкриті соборна Воскресенська церква, трапезна церква, житлові та господарські споруди. Виявлено чимало цікавих знахідок, посуд, яким користувались черниці монастиря. А найбільшим відкриттям виявився некрополь навколо церкви – близько 300 поховань, деякі з них в цегляних склепах.

Цей комплекс – найбільший в Києві, та й в Україні. Дослідження останків антропологами найсучаснішими методами розповість нам про походження цих людей, їхній вік, зріст, харчування, хвороби, рани тощо.

А тепер настав час дати їм вічний спокій. Вони невипадково будуть покоїтись у Фролівському монастирі. Адже переходять до своїх сестер з Воскресенської обителі, які прийшли сюди раніше.

Операція «Вісла»: геноцид, воєнний злочин чи етнічна чистка

Чим була операція «Вісла»? Хто повинен відповідати за кривду, заподіяну українцям Закерзоння 1947 року? Чи варто Україні «симетрично» відповідати на політичні рішення чинної влади Польщі, проголошуючи геноцидом дії комуністичної польської влади проти мешканців українських етнічних територій, що відійшли до Республіки Польща після Другої світової війни? Спробуймо дати кваліфікацію подіям операції «Вісла», виходячи не з емоцій та політичної кон’юнктури, а з позиції норм міжнародного права.

"Я аж ніяк не українофіл". Фрагмент із книжки "Розділена династія" Фабіана Бауманна

Несподіваний погляд на націоналізм: не як історичну неминучість, а як усвідомлений політичний вибір, — пропонує у книжці "Розділена династія" швейцарський історик Фабіан Бауманн. Він досліджує долю київської родини Шульгиних, яка менш ніж за пів століття розділилася на дві протилежні національні гілки: російську та українську. Революція 1917 року остаточно розмежувала Шульгиних: один із них загинув у бою під Крутами, захищаючи Українську Народну Республіку, а другий — воював проти неї.

Найбільша мрія у житті

– Володю, а яка у Вас найбільша мрія в житті? – Жанно, – кажу, – я хочу, щоб Україна була незалежною! Вона подивилася на мене, як на психічнохворого. Звісно, вона знала, що в університеті десь є якісь «божевільні націоналісти», але на філфаці, а не на мехматі.

Антон Лягуша: «Зараз в Україні формується демократична пам’ять»

Інтерв’ю з Антоном Лягушею, кандидатом історичних наук, деканом факультету магістерських соціальних та гуманітарних студій Київської школи економіки (KSE) для Музею «Голоси Мирних» Фонду Ріната Ахметова.