Домініканський монастир у Тернополі: ревалоризація чи руйнація?

Не треба придумувати велосипед там, де є доступні всі потрібні історичні матеріали. Церква у світській державі не має жодної монополії на об'єкти, у яких перебуває, якщо ці об'єкти є пам'ятками. Церква служить громаді, а пам'ятки — надбання всього народу. Свідомо спотворювати Тернопіль, у котрому і так ДУЖЕ мало архітектурної спадщини, можуть лише злочинці і дуже нехороші люди.

 
Домініканський комплекс у Тернополі, грудень 2021 р.

Те, що не сказане – не існує. Проблема, яка не проартикульована, не обговорена — вона ніби й не проблема вже. І говорити про "ревалоризацію" келійного корпусу в Тернополі варто саме озвучуючи проблеми.

Їх багато, але царує над ними головна: в західних областях України греко-католицька церква перетворилася на священну корову, котру ніхто і за жодних обставин не буде чіпати. Ми вже проходили цю ситуацію чотири роки тому з Славськом, коли збили унікальні фрески Сосенка та Буцманюка, а на заміну їх виклали стіни плиточкою з мавританським візерунком з Епіцентру.

Я сама тоді дуже включилася в спроби порятунку розписів, дійшла дуже високо по греко-католицькій ієрархії, била у всі дзвони, але що те биття, якщо тут я б'ю — а у Славському б'ють чоловіки. Кирками чи чим там. По фресках. Одночасно.

Знаю, що Святослав Шевчук, коли дізнався про ту ганебну ситуацію, був розлюченим, але жодна голова так і не полетіла, жодного покарання винних так і не відбулося. Україна втратила ще один шматок своєї культури, греко-католицька церква продовжила дотримуватися принципу "Ша! Не руш, якось там воно само буде".

В часи, коли комунікації між людьми, інституціями, стратами суспільства стали надзвичайно легкими, коли є багато інструментів для них, церква продовжує відмовчуватися і на діалог не йде. І це злочинна тактика. Саме через оце "не руш, якось воно само буде" ми стоїмо на порозі втрати всієї західноукраїнської дерев'яної сакральної спадщини. Бо тисячі храмів пріють і руйнуються під аляповатою бляхою, тисячі подають у небо сигнали СОС своїми "золотими" куполами з дешевого нітриду титану.

 
План першого поверху Домініканського монастиря у Тернополі, 1905 рік

Але захисників спадщини ніхто не чує — бо громаді так красиво, а священик, котрий мав би ту громаду вчити хоч чомусь доброму, мовчить і не втручається. Нагадаю випадок з Криворівнею, де справжній подвижник Іван Рибарук понад 15 років готував свою паству до зняття бляхи з церкви. І зараз вона під ґонтом. Але це сумнівний ґонт: він прибитий на бляху зверху.

Зняти бляху не вийшло: вся деревина всередині вже загнила, запріла, струхлявіла і розвалювалася від доторку пальця. Я правда не хочу навіть думати, що буде з нашими церквами за кілька декад — бо священики теж думати не хочуть. Тим часом Україна за часи незалежності втратила чи не більше архітектурних пам'яток, ніж за часів совка.

І зараз буде втрачена ще одна. Кажу "буде", бо всі розуміють, що у суперечці між захисниками спадщини і церквою виграє церква. Бо захисники — вони незрозумілі якісь, хочуть чогось дивного, а церква то є церква.

І ще на одному зроблю акцент: втрата привілеїв сприймається як дискримінація. Тому так верещать зрусифіковані про утиски рос.мови, котрих просто не існує в природі. Тому й реакція церкви буде наїжаченою і, ймовірно, агресивною. Втрата привілеїв сприймається як дискримінація.

Забрати у церкви право на свій розсуд розпоряджатися культурним надбанням народу необхідно, тим більш, церква як інституція глибоко дискредитувала себе в царині піклування про архітектурну спадщину. Я не лише про УГКЦ, я про абсолютно всі конфесії. Спадщина — річ занадто крихка і коштовна, щоб не контролювати, як там вона під черговою конфесією.

Аргумент про те, що надбудована частина буде якось взороватися на василіанах з Бучачу я взагалі не можу розглядати серйозно. Стилізаторство у реставрацію приніс, як ми всі знаємо, Віолле ле Дюк, і це не просто застарілі методи — це 19 століття як воно є, не дарма ще його сучасник, теоретик мистецтва Джон Раскін казав, що "реставрація є найбільш повний вид руйнування, яке може перенести будинок". От саме такий допотопний вид валоризації і загрожує Тернополю. Тільки от Віоле ле Дюк був хоча б талановитим і творив у часи до Венеційської хартії.

 
Бучацький монастир оо. Василіян

Дарця Веретюк попросила мене розказати про особливості домініканських кляшторів в Україні. Я з'язалася з своєю давньою знайомою, людиною, котра знає про архітектуру домініканців на наших теренах найбільше. Це пані професорка мистецтвознавства Наталія Урсу, котра свого часу захистила з цієї проблематики докторську дисертацію.

Вона підтвердила мої здогади: не можна казати про якісь спільні риси у різних монастирських комплексах, бо всі вони підпорядковувалися, по-перше, архітектурній моді, рельєфу, я ще й додам — фінансам фундаторів. Бо домініканський монастир може бути дуже різним. Це може бути Ла Туретт від Ле Корбюз'є у Франції — бруталізм, геометрія, підкреслена важкість і монументальність. Загальних стандартів нема.

Цитата з Н. Урсу: "Для більшого розуміння концептуальних ідей отців щодо архітектоніки орденських споруд необхідно звернутися до Книги конституції та наказів ордену братів-проповідників, де написано: "Наші монастирі, уникаючи всього, що непотрібно і що справляе розкішний вигляд, повинні бути скромними і підпорядкованими цільовому призначенню, а також влаштовані згідно зі звичаями місця і часу, щоби нікого не згіршувати". Орден - згромадження людей, які шлюбували убозтво, - повинен був дотримуватися скромності навіть в оснащенні храмів".

 
Домініканський костел у Сидорові
castles.com.ua

Були навіть норми по висоті для храмів (30 стоп) і монастирів – і це нас цікавить найбільше! Монастир мав бути у межах 12-20 стоп. Стопа – це згрубша 30 см. Тобто висота монастиря мала обмежуватися 6 м.

Важлива була зовнішня потужність: товсті стіни, часто фортифіковані, невеликі вікна. Це все змінилося у 18 ст. через бенефакторів монастирських комплексів: меценати змагалися між собою, хто більше коштів дасть і хто зведе помпезніший, красивіший кляштор. Бароко сильно змінило саме ставлення домініканців до архітектури.

Якщо немає отого пса на фасаді, тієї помилкової етимології з domini canus — навряд чи хтось може відрізнити умовний кармелітський чи францисканський монастир від домініканського.

Домініканці прийшли в Україну першими з усіх чернечих орденів, у 1228 році (Яцек Одровонж, висвячений св. Домініком і канонізований у 1594 р. як – гм-гм – святий Гіацинт) і були тут широко представлені.

Преший монастир був при костелі св. Катерини у Чернігові (!!!), № 2 – на Оболоні у Києві (!!!), але головним осередком все ж стало Поділля. 1378 рік, папська булла про утворення Руського домініканського намісництва. До 15 ст. київськими єпископами були лише домініканці.

Архітектурна спадщина домініканців на підросійській Україні дуже сильно зіщулилась ще у 19 ст.: вже тоді були закриті всі монастирі, луцький взагалі знесено, а практично половина інших зазнала суттєвих перебудов.

У нас у Кам'янці відразу два домініканських монастирі — жіночий і чоловічий. Жіночий після страшної пожежі 2009 року теж було, гкхм, ревалоризовано, тепер там виставкові приміщення та буде музей жертв сталінських репресій.

Маємо монастирі домініканців у Чорткові, Богородчанах, Луцьку, Жовкві, Підкамені, Єзуполі, Барі, Вінниці, Мурафі тощо. У всіх дуже різна доля: деякі потроху відновлюються, як домініканців у Кам'янці, деякі передані іншим конфесіям, бо де на всі комплекси набрати католиків (це Луцьк і Бар), у деяких дотепер різні інституції — це і лікарні, і музшколи тощо.

 
Домініканський монастир, Богородчани
castles.com.ua

Наше щастя і багатство — що ці комплекси дожили до наших часів. І ще — на щастя, і іконографії, і креслень, і планів монастиря у Тернополі є вдосталь. Тут під час реставрації не треба домислювати нічого за автора, бо відомо, чого саме хотів автор. Це не сховане за сімома печатками, ці матеріали друкувалися, вони доступні. Найкраще вони представлені у 16 тому "Костелів і кляшторів римокатолицьких давнього руського воєводства" (Краків, 2008) — я думаю, люди, котрі придумували ревалоризацію, з цією книгою знайомі, а якщо ні — я залюбки їм перефотографую сторінки з неї, присвячені тернопільським домініканцям. 

Тобто моя думка така: не треба придумувати велосипед там, де є доступні всі потрібні історичні матеріали. Це перше. І друге — церква у світській державі не має жодної монополії на об'єкти, у яких перебуває, якщо ці об'єкти є пам'ятками. Церква служить громаді, а пам'ятки — надбання всього народу. Свідомо спотворювати Тернопіль, у котрому і так ДУЖЕ мало архітектурної спадщини, можуть лише злочинці і дуже нехороші люди.

Дмитро Крапивенко: Алла Пушкарчук - Рута, яку не вберегли

Загинула Алла Пушкарчук (Рута). Тендітна дівчина, що пішла на війну ще у 2014-му, залишила світ мистецтва, навчання в університеті Карпенка-Карого і омріяну кар'єру театрознавиці.

Ярослав Пронюткін: Тут спочиватимуть наші герої: хто має право бути похованим на головному Меморіалі країни?

Національне військове меморіальне кладовище — це меморіал на багато років вперед. За всіма прогнозами поховання тут можуть відбуватися протягом наступних 40-50-ти і більше років. Меморіал призначений винятково для військовослужбовців — тих, які загинули в бою під час цієї війни, та тих, які мали видатні заслуги перед батьківщиною, та покинуть цей світ через дуже багато років.

Зоя Казанжи: Винні мають бути покарані

Володимира Вакуленка, українського письменника вбили росіяни. Дата його загибелі достеменно невідома. Ймовірніше, це сталося між 24 березня та 12 травня 2022 року. Після того, як Ізюм звільнили ЗСУ, у місті виявили масове поховання – понад 400 тіл. Під номером 319 було тіло Володимира Вакуленка.

Євген Гомонюк: Французькі скульптури у Миколаєві

Що спільного між найстарішим міським театром, Аркасівським сквером і зоопарком у Миколаєві? Власне французький слід. Всіх їх об’єднує художня французька ливарня Валь Д'Осне з головним салоном в Парижі, чия продукція в різні часи прикрашала ці три локації. Мова йде про п’ять найвідоміших в Миколаєві декоративних садових чавунних скульптур. Одна з них, на жаль, була втрачена ще у 1990-ті роки, інші чотири можна побачити і сьогодні.