Наскельний живопис з галюцинаціями: вчені розповіли, як малювали печерні люди

Ізраїльські науковці припустили, що древні люди могли створювати наскельні малюнки вглибині печер, оскільки через нестачу кисню там вони могли переживати змінений стан свідомості та галюцинації. Свою гіпотезу вони підтверджують комп’ютерною симуляцією, яка показує зниження рівнів кисню у місцях, де виконувалися палеолітичні печерні малюнки.

Як повідомляє телеканал "Прямий" результати опубліковані в журналі The Journal of Archaeology, Consciousness and Culture.

 

Приклади печерного мистецтва древніх людей можна знайти по всій земній кулі, й іноді вони зображують дуже незвичайні об'єкти. Як-от буйвологолових людей, що їх нещодавно знайшли в Африці.

Іноді в печерах із наскельним живописом знаходять рештки галюциногенів, що наштовхує на думку, що давні митці могли налаштовувати себе на творчість, змінюючи стан свідомості. Зрештою, навіть багато сучасних художників подібним чином створювали свої шедеври. Але вони стосуються відносно недалекого минулого, але не палеоліту.

Та чи обов'язково приймати психоактивні речовини, щоб побачити галюцинації, які ляжуть в основу витвору мистецтва? Археологи з Тель-Авівського університету припустили, що змінити стан свідомості можна й інакшим чином, просто обравши для цього відповідну печеру.

Дослідники звернули увагу, що сотні наскельних малюнків, віком від 14 до 40 тисяч років, виконувалися давніми людьми вглибині вузьких печер, іноді за сотні метрів від входу. Але це не надто зручне місце для творчості: там надто темно, навіть удень, тому набагато простішим було б малювати десь ближче до входу у ширших печерах, де багато природного світла.

Тоді вчені припустили, що печерні митці могли свідомо обирати глибокі та вузькі печери для натхнення. Входячи до них, ці люди повинні були приносити з собою смолоскипи, щоб освітлювати шлях та стіни.

У таких умовах вогонь міг суттєво зменшувати кількість кисню в печері, оскільки він розділяє повітря на два шари. Нижній складається з повітря ззовні печери, а верхній — із газів, які прямують до виходу.

Але у вузькому проході шари частково змішуються, тому в печеру потрапляє менше кисню, і його концентрація нижча за ту, яка назовні і якою звикли дихати люди. Через нестачу кисню в печері мозок художників виділяв би дофамін — нейромедіатор, який відповідальний за відчуття ейфорії та виникнення галюцинацій і позатілесних переживань, міркують вчені.

Науковці взялися перевірити свою гіпотезу, симулюючи на комп'ютері умови, у яких могли творити митці у печерах із різним освітленням та вентиляцією. Вони перевіряли, як у цих місцях змінюється концентрація кисню внаслідок запаленого смолоскипа або ж від олійної лампи.

Досліди показали, що у глибоких печерах з єдиним входом рівень кисню може впасти з нормального 21 відсотка до 18 відсотків усього за 15 хвилин. Це та концентрація кисню, за якого мозок вже може почати страждати від гіпоксії та може переживати змінений стан свідомості. Але в деяких печерах показник рівня кисню може опускатися й до 11 відсотків чи навіть 9, за якого людина може втратити свідомість.

Тому науковці вважають, що нестача кисню разом із сенсорною депривацією або впливом природних газів у деяких печерах цілком реально могли викликати змінений стан свідомості, у якому люди відчували своє єднання з космосом.

Прохід у такі глибокі печери мав бути усвідомленим вибором людей, які розуміли трансформаційну природу підземного, бідного на кисень повітря, відмічають вчені.

Ймовірно, саме значення таких печер для древніх людей стало причиною їхнього прикрашення малюнками. У наступних дослідах дослідники прагнуть перевірити своє припущення, вимірявши рівні кисню в реальних печерах.

Соратник Скоропадського, ідеолог гетьманського руху: до 150-річчя Сергія Шемета

150 років тому, 6 червня 1875 року на Полтавщині народився Сергій Шемет – борець за незалежність України у ХХ столітті; діяч "Просвіти", "Братства Тарасівців", "Лубенської республіки", Української Народної Партії, один із засновників Української Партії хліборобів, співфундатор позапартійної організації "Український союз хліборобів-державників"; журналіст, співредактор журналу "Хліборобська Україна"; особистий секретар гетьмана Павла Скоропадського; брат Володимира і Миколи Шемета.

"Кросворд" для ОУН. Спецоперація кдб

Одним із головних завдань кдб було недопущення єдності в середовищі українських емігрантських організації. Для цього постійно вдавалися до проведення всіляких так званих активних заходів. Метою було розсварити українців, скомпрометувати лідерів і зрештою домогтися знищення однієї або кількох організацій чи хоча б зменшення їхньої активності. Наочним прикладом того, як це розроблялося і діяло на різних етапах, є спецоперація кдб "Кросворд", спрямована проти різних течій ОУН.

Російська православна церква і КДБ: факти

Існує думка, що нинішні проблеми в Російської православної церкви пов'язані винятково ключно з особистістю її патріарха Кирила Гундяєва, і якщо його не стане, то все у Московському патріархаті може змінитися на краще. Однак, чи це дійсно так? Чи справді проблеми цілої системи зосереджені в одній людині? Очевидно, що РПЦ переживає глибоку кризу. Але якими є її суть і причини?

Операція "Ставка". Невідомі документи щодо убивства в Роттердамі

23 травня 1938-го співробітник нквс срср Павло Судоплатов за вказівкою сталіна скоїв у Роттердамі вбивство лідера ОУН Євгена Коновальця. Нові документи з архіву Служби зовнішньої розвідки України проливають світло на окремі невідомі епізоди тієї операції і дають змогу знайти відповіді на запитання, чи підозрювали провідні діячі ОУН, що Павло Судоплатов і агент "Лебедь" опинилися в їхньому середовищі не випадково, а діяли за завданням нквс.