Виставка у Ґданському музеї про поляків у Вермахті викликала обурення у польських лідерів
Виставка "Наші хлопці. Мешканці Ґданського Помор'я в армії Третього Райху" зіштовхнулася із хвилею критики, зокрема з боку президента Анджея Дуди.
Про це повідомляють польські ЗМІ, пише hromadske.
Творці виставки "Наші хлопці. Мешканці Ґданського Помор'я в армії Третього Райху" зазначають, що вона покликана розповісти про долю "десятків тисяч" померанців, яких здебільшого силоміць призвали до армії Третього Райху. Для багатьох мешканців Ґданського Помор'я тема служби в нацистській армії здавалася "надто небезпечною,щоб говорити про неї відкрито".
Низка правих політиків, зокрема президент Анджей Дуда, розкритикували виставку за "німецький наратив". Польський лідер обурився через представлення солдатів Третього Райху як "наших". На його думку, такі дії "підривають" основи польської ідентичності та повагу до жертв.
"Це не лише історична брехня, це моральна провокація, навіть якщо фотографії молодих чоловіків у формі гітлерівської армії зображують поляків, насильно мобілізованих до німецької армії. Поляки як нація були жертвами німецької окупації та німецького терору, а не їх винуватцями чи учасниками", — заявив Дуда.
Міністр оборони Польщі Владислав Косіняк-Камиш теж вважає, що такі виставки "не служать польській пам'яті": "Наші хлопці, солдати та цивільні, поляки, захищали свою батьківщину від нацистської Німеччини до останньої краплі крові. Вони герої, і вони заслуговують на місце у виставках".
Після такої негативної реакції Ґданський музей наголосив, що має на меті висвітлити трагічну долю тих, хто після 1939 року опинився під жорстоким примусом і був призваний до Вермахту з погрозами розправою над ними чи їхніми сімʼями.
"Ми показуємо страждання людей, позбавлених свого вибору. Ми відмовляємося приймати їх зображення як зрадників чи колаборантів. Виключення жертв німецького насильства з польської національної спільноти не лише безчесно та непатріотично, але й нагадує ганебну риторику комуністичної пропаганди, яка десятиліттями стигматизувала жертв, а не винуватців", — наголосив Ґданський музей.
