Національне Військове Меморіальне Кладовище. Як уніфікувати пам'ятні знаки?

Військові меморіальні комплекси - це не про нагромадження окремих пам'ятників і безпросвітну скорботу. Увесь комплекс є великим пам'ятником на знак шани і поваги до свідомого зрілого рішення чоловіків і жінок стати на захист країни і її територіальної цілісності. Це про їх подвиг, безвідносно віку, кольору шкіри, зросту, довжини волосся, релігійних вподобань, статків, професій та інших розрізнюючих ознак. Бо була одна на всіх ознака, котра всіх об'єднала — ідея свободи та незалежності.

 

Напишу своє тихе та обережне слово у дискусії про Національне Військове Меморіальне Кладовище поблизу столиці. Не включалась раніше, бо хотіла мати візуал і результат, а не лиш слова.

Для тих, хто не в темі,— постало питання як саме організувати уніфікацію пам'ятних знаків:

Варіант 1. Плити з відмітками символів про релігійну приналежність для всіх;

Варіант 2. Козацькі хрести для християн і плити з символами для нехристиян.

Тут можна було б написати блок із силою-силенною аргументів на користь обох варіант, але мені простіше направити вас до текстів  Антона Дробовича, Віталія Гайдукевича, Тараса Іщика, Вахтанга Кіпіані, Світлани Поваляєвої. У всіх своя база, передістрія, внутрішня міфологія і, відповідно, бачення, що логічно, гарно і пізнавально. Ще бачила кілька надто маніпулятивних та агресивних текстів атеїстів, фанатиків і представників церкви. Таке не поширюватиму із зрозумілих причин. 

Моя біда у тім, шо я все намагаюсь приміряти на себе "окуляри автора" (стібільно завеликі, безумовно, та все ж), яку б точку зору він не описував, аби зрозуміти що і нащо він створює, як бачить. То дуже цікаво, але таки трохи тяжко, бо стабільно призводить до місця між всіх вогнів.

Дозволила собі спробу їх енергоефективного використання, бо згідна зі значною частиною власне всіх опіній, тож вони мені не виглядають взаємовиключними, а компліментарними. Бачу відповідь на питання у його ж формулюванні. Нема потреби сперечатись, якщо взаємозвинувачення трансформувати у взаємопобажання до макету. 

 

Собі вже значно давніше носила в думці таку форму, але через завантаженість лиш зараз дійшла руками зробити ескіз і попросити Анастасію Джулу, досвідчену архітекторку, з якою ми малювали і Микулинецький військовий цвинтар у Тернополі, перевести мою картинку у об'єм, за шо їй черговий раз дуже вдячна.

Відразу зазначу, що це не відшліфона фіналка, а суто відображення головного принципу: з одного боку у нас однострій та рівні шеренги однакових пам'ятних плит і досить місця для зручного розміщення інформації у будь-якій мірі деталізації, з іншого ж боку — у камені фрезою і виборкою у камені оформлений той символ, чи його відсутність, що відображає світоглядну оптику воїна.

 

Тож у цьому варіанті:

-  Уніфікація і строгість форм дотримані — у всіх пам'ятні знаки однакового форм-фактору, а не не християнські хрести vs прямокутники для всіх "інших/нетаких", шо зчитується як "неправильних". Нагадаю, що військові меморіальні комплекси, це не осібні могили, а цілісний комеморативний об'єкт, де сукупно має сприйматись вся локація, включно із пам'ятними знаками, інфраструктурними спорудами, усім спектром закладених функцій від науково-просвітницьких до побутово-прикладних, роботою із ландшафтом, флорою та фауною, освітленням і, звичайно ж,— логістикою церемоніалів.

Це не про нагромадження окремих пам'ятників і безпросвітну скорботу, як на цивільних похованнях у нас зараз переважно є завдяки чорногранітному пшонка-стайлу, на жаль. Тут увесь комплекс є великим пам'ятником на знак шани і поваги до свідомого зрілого рішення чоловіків і жінок стати на захист країни і її територіальної цілісності. Це про їх подвиг, безвідносно віку, кольору шкіри, зросту, довжини волосся, релігійних вподобань, статків, професій та інших розрізнюючих ознак. Бо була одна на всіх ознака, котра всіх об'єднала — ідея свободи та незалежності.

- Водночас і традиція є збережена — форма козацького хреста присутня не відміткою, а формою; історична тяглість та традиція зафіксовані; християни в правах не ущемленні. Відповідні референси козацьких хрестів можна поглянути на фото із вказаними локаціями: Юрківка, Малинківка, Залізячка, Колодисте, Усатове, Новоселиця. 

 

Тут хочу відмітити неоціненний вклад Романа Маленкова у краєзнавство і дослідження зокрема козацьких поховань. Без цієї організованої бази проекту Україна Інкогніта було б значно складніше зорієнтуватись. Також пропоную  поглянути на фото з інших цілком собі християнських країн і прикладів їхніх військових поховань, де використана ця ідея "форма-контрформа". Еге, ще отаке, хрест не завжди пріоритетно був про релігійну приналежність, але то вже окрема мова.

 
Стальєно в Генуї, Італія
 
Ольсдорф, Гамбург
 
Військове кладовище в Газі 

Тема геть невесела, але, до слова, хай вже напишу. Знаєте оце базове "що було перше: курка чи яйце?", то мені, графічному дизайнеру, завжди цікаве було от що — який символ вугликом на скелі був намальований першим: хрестик чи кружечок? Це, звісно ж, жарт) Або ні. Але цей "прото-жарт" значно первинніший, об'ємніший, глибший, сильніший і базовіший за будь-які інші знаково-символьні системи, які потім були на цей конструкт із прямих і кривих ліній нарощені розвитком людської цивілізації та її розмаїтих вірувань.

А ще оце: де взялась думка малювати вугликом чи хай паличкою на піску? Ну і так далі у хронологічному чи зворотньому до історії напрямку бігаю іноді стежками думок і малюю собі атласи з тих мандрівок. Робота із сенсами і їх сприйняттям — я таке люблю, вмію, практикую.

Ще би було дуже добре, якби всім було очевидно наступне: живі воїни в одних спільних окопах і бліндажах ведуть бої та побут плече до плеча, тож це трішечки смішно, що загиблими вони мають певно покусатись, лиш би не в одній землі лежати, а в окремих секторах. Ну але та, то вже не моя компетенція.

Єфрем Лукацький: Камера, яка співчуває

Ще якихось чотири роки тому, перед початком війни, документальна фотографія в Україні вмирала. Мало кого у світі цікавили новини з України, а місцеві видання закривалися, насамперед звільняли фотографів, доручаючи текстовим журналістам фотографувати на телефон. Але війна змінила все. Тепер знімки знову стали потрібні. Кожен зі смартфоном став свідком. Вибух ракети — кров на асфальті — зображення в соцмережах.

Рефат Чубаров: Заява Меджлісу кримськотатарського народу щодо неприпустимості визнання Криму російським

Меджліс кримськотатарського народу – вищий представницький орган корінного кримськотатарського народу України – категорично відкидає будь-які пропозиції або дії, спрямовані на визнання російськими тимчасово окуповані території Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, які є невід’ємною складовою частиною України в її міжнародно визнаних кордонах.

Олексій Мустафін: Гюнтер Гійом: шпигун, що керував справами німецького канцлера

Вранці 24 квітня 1974 року західнонімецька поліція затримала Гюнтера Гійома, особистого референта федерального канцлера Віллі Брандта. Двері будинку, де він жив разом з дружиною, референт відкрив «гостям» сам - як кажуть, у домашньому халаті. У чому його можуть звинуватити, Гійом вочевидь здогадувався, тому й не став відмовлятися, а одразу заявив: "Я офіцер Національної народної армії НДР та співробітник Міністерства державної безпеки. Прошу шанувати мою честь офіцера".

Олександр Зінченко: Чергова провокація з могилою українців на горі Монастир у Польщі

Що залишається польським правим, коли вони за 8 років нічого не змогли зробити, займаючись дрібними повокаціями та махінаціями у питанні складних питань спільної історії? Правильно - нові провокації, в сподіванні, що травмовані війною українці влаштують істерику та зупинять роботи в Пужниках і Углах.