Клеймо "куркулихи"

"Куркулі", а здебільшого це були просто працьовиті і підприємливі люди, ховали від більшовиків одяг, взуття, предмети побуту, щоб не залишитися геть без нічого. Зокрема, просили сусідів і знайомих потримати ці речі у себе, доки не пройдуть обшуки. Деякі люди погоджувалися в цьому допомогти, а потім не повертали речі. Бо ж розуміли, що людина нікому не зможе поскаржитися і відібрати не зможе, бо одразу отримає донос на себе.

 
Біля будку родини Горошків у Лохвиці після урочистого обіду з Василем Липківським

Під час вивчення матеріалів по Голодомору в Лохвиці мені довелося передивитися кілька архівних записів ще живих свідків з цього міста на Полтавщині. Люди говорили, зокрема, і про розкуркулення, що передувало Голодомору. "Куркулі", а здебільшого це були просто працьовиті і підприємливі люди, ховали від більшовиків одяг, взуття, предмети побуту, щоб не залишитися геть без нічого. Зокрема, просили сусідів і знайомих потримати ці речі у себе, доки не пройдуть обшуки. Деякі люди погоджувалися в цьому допомогти, а потім не повертали речі. Бо ж розуміли, що людина нікому не зможе поскаржитися і відібрати не зможе, бо одразу отримає донос на себе. І це ж були сусіди, до яких була довіра, і яку вони так ницо і по-звірячому знищили, сміючись в обличчя.

Моя прабабуся Степанида Михайлівна Горошко розповідала дітям, як їй довелося попрощатися з останніми гарними сукнями. Одну з них вона віддала сусідці за кілька штук дров. Та принесла дрова і з неприхованою зневагою і ненавистю, буквально жбурнула їх на підлогу. Причиною була банальна багаторічна заздрість, яка нарешті знайшла змогу вийти назовні. Іншу сукню прабабусі довелося віддати якомусь червоноармійцю, щоб він "не помітив", як один з її синів застрибне в потяг на станції, коли той їхатиме трохи повільніше. Бо це був 1932 рік, Голодомор, під час якого нікого не випускали з сіл і маленьких містечок.

 
Степанида Горошко

Коли, вигнана зі своєї хати, вона з донькою винайняла кімнату в однієї жінки, то весь час слухала докори, знущання і зневагу, бо колишня "куркулиха". Ці насмішки і докори слухала і моя бабуся Людмила Василівна Горошко. "Ну що, "куркулі", напилися нашої крові, зараз самі побачите, як це", - знущалися над дитиною вчорашні тихі сусіди, які самі весь час зверталися до її батьків за допомогою. Хоча ніколи бабусина родина не вирізнялася, ані жорстокістю, ані пихою, ані жадобою до наживи. Навпаки - робили багато, робили для людей і для міста.

 
Родина Горошків у своєму будинку в Лохвиці 

Бабусю ж "вдячні" люди не жаліли, працювала вона на дичководі, на бурякових ланках і т.д. так важко, що руки потріскалися ще в дитинстві, а між пальцями були тріщини на шкірі, які давали про себе знати все життя. Колись коли моя мама, вже будучи дорослою, приїхала в Лохвицю і шукала могилу прабабусі на цвинтарі, спитала двох стареньких, чи знають вони, де та похована. І у відповідь почула: "А! Це та "куркулиха?". Життя прабабусі "куркулихи" остаточно зламалося рівно в 40 років, коли забрали чоловіка, а її вигнали з дітьми з хати.

 
Закинутий будинок родини Горошків у Лохвиці

Наступні рівно 30 років їй довелося жити бідно і безправно та померти в день свого народження. Але в пам'яті бабок вона все одно залишилася "куркулихою". Хоча я особисто їй вдячна, що, не зважаючи ні на що, вона не зраджувала своїм принципам, і трималася рівно і гідно.

Це я до того, що всі ці речі робили не якісь інопланетяни, а ми самі. Наш одвічний ворог - сам диявол, він знає, які струни зачепити, щоб ми самі заграли свою криваву симфонію.

І якби ми знали всі ці сторінки історії в усій їх повноті, то не питали б себе "за що?".

А висновки нам потрібні, як повітря. Бо вихід - в нас самих.

Володимир В'ятрович: "Волинь" vs "Катинь"

Здавалося, після пов'язаної з "Катинню" Смоленської трагедії 2010 року вона стане ще потужнішим символом, який єднатиме минуле і сучасність. Але на той момент "Катинь" уже активно витіснялася із суспільної свідомості іншою історичною темою – "Волинь". Події польсько-українського конфлікту в роки Другої світової (зведені до простої формули "Волинь-43") стали головною темою спочатку історичної публіцистики, а відтак – історичної політики.

Ігор Кравець: Дві Волині в одній

Польський Сейм проголосував закон, що встановлює нове державне свято — «День пам’яті про поляків — жертв геноциду, скоєного ОУН-УПА на Східних Кресах Другої Речі Посполитої». Сама назва — неоколоніяльна, і автор закону — давній прихильник кремлівських наративів, утім член «антикачинської коаліції» Дональда Туска, Тадуеш Самборський. Єдиною, хто утрималася під час голосування, була Александра Узнанська-Вісьнєвська. Усі інші — «за». Рідкісний, але як же виразний колоніяльний консенсус у польському Сеймі.

Богдан Червак: Останній президент УНР на вигнанні. Миколі Плав’юку – 100 років(?)!

5 червня 1925 року, за іншими даними 1927 року, народився останній президент УНР на вигнанні, голова ОУН Микола Плав’юк. Якщо припустити, що вірна дата – 5 червня 1925-го, то цьогоріч йому виповнюється сто років!

Віталій Скальський: День народження та невідомі фото крутянця Григорія Піпського

Постать Григорія Піпського для зацікавлених не потребує особливого представлення. Традиція говорить, що саме він - галичанин Григорій Піпський – під час розстрілу росіянами-більшовиками після бою під Крутами наприкінці січня 1918 року заспівав «Ще не вмерла Україна…».