Спецпроект

Справа Шептицького: Ізраїль реагує на ініціативу головного рабина України. ДОКУМЕНТ

Голова правління ізраїльського Меморіального інституту Голокосту і героїзму "Яд Вашем" Авнер Шалєв відреагував на ініціативу головного рабина України Моше Реувена Азмана про присвоєння митрополиту Андрею Шептицькому звання "Праведник народів світу".

Про це пише LB.ua.

Митрополит Андрей Шептицький
Митрополит Андрей Шептицький

Відповідь Авнера Шалєва стала реакцією на лист рабина Азмана від 21 січня 2020 року – напередодні Всесвітнього Форуму пам'яті Голокосту в Єрусалимі.

Нагадаємо, що в первісному зверненні йшлося про необхідність знову розглянути кандидатуру Андрея Шептицького для присвоєння йому високого звання "Праведник народів світу" за порятунок більше ніж 150-ти євреїв в роки Голокосту на Західній Україні.

Президент Володимир Зеленський під час відвідин
Президент Володимир Зеленський під час відвідин "Яд Вашему"
Фото: president.gov.ua

Президент України Володимир Зеленський публічно підтримав ініціативу головного рабина країни в ході спільної прес-конференції з президентом Польщі 27 січня 2020 року під час меморіальних заходів в честь Міжнародного Дня пам'яті жертв Голокосту.

У розпорядженні порталу LB.ua виявився цей лист з Єрусалиму від глави "Яд Вашему".

 

У своїй відповіді Авнер Шалєв зазначає, що "спеціальна комісія з присвоєння звання Праведників, створена в 1963 році, кілька разів розглядала кандидатуру митрополита Андрея Шептицького, і знайшла, що цей випадок є дуже складним".

Комісія Яд Вашему не сумнівається в тому, що Митрополит рятував євреїв під час Голокосту. Незважаючи на це, він не був визнаний як Праведник народів світу тому, що "він вітав німецьких окупантів у 1941 році, і заохочував українців вступати в їх війська".

Авнер Шалєв також зазначив: були реальні свідчення євреїв, що вижили в період Голокосту, про їх порятунок завдяки Шептицькому, - але також були і свідчення інших євреїв, які були впевнені в тому, що "саме його дії сприяли тому, що українці приєднувалися до лав убивць їх сімей".

Комісія присвоїла звання Праведників іншим представникам духоввенства УГКЦ – наприклад, молодшому брату митрополита – архімандриту Клементію Шептицькому. Але, як зазначає у своєму листі голова правління "Яд Вашему", Комісія розглядає кожну справу індивідуально.

Головний рабин України Моше Реувен Азман в коментарі порталу LB.ua заявив: "Авнер Шалєв в своїй відповіді не ставить крапку в питанні присвоєння звання Праведника Андрею Шептицькому, відзначаючи свою готовність до діалогу і співпраці з членами і главами єврейської громади в Україні.

Я буду продовжувати роботу з "Яд Вашемом". Тому я звертаюся до істориків та іншим вчених України з проханням: давайте зберемо всі наявні архівні матеріали, щоб розвіяти негативні стереотипи і радянські міфи про нібито колаборації Андрея Шептицького з гітлерівським режимом".

"Тільки спільними зусиллями українців і євреїв ми зможемо домогтися справедливості стосовно великого гуманіста і праведника Андрея Шептицького", - підкреслив головний рабин України Моше Реувен Азман.

Головний рабин України Моше Реувен Азман та Володимир Зеленський
Головний рабин України Моше Реувен Азман та Володимир Зеленський
Фото: Lb.ua

Ізраїльський фахівець з питань України Шимон Бріман – глава відділу Східної Європи Хайфського Університету, зазначив в коментарі порталу LB.ua: "Реакція Авнера Шалєва залишає відкритим "вікно можливостей" для нового розгляду справи Шептицького в "Яд Вашем". Найголовніше, що ізраїльський меморіальний інститут вважає давно доведеними численні факти порятунку євреїв Андреєм Шептицьким".

"Тепер слово за вченими-істориками України, які повинні зібрати всі нові архівні матеріали для того, щоб розсіяти старі уявлення Комісії "Яд Вашему" про нібито підтримку Шептицьким нацистського режиму і його військових формувань – в першу чергу дівізії СС" Галичина ". Чи зможуть сучасні вчені спростувати міфи радянської епохи – це вже питання до українських істориків", - підкреслив Шимон Бріман.

Щоденники Голодомору. «Интересно, что сейчас нет следа так называемой этики. Отобран у людей бог и страх перед загробной жизнью»

«Вчера пришле Леонтий Петрович Ткачев, он чл. колектива, с больной ногой и он распух от голода, умолял чего-нибудь дать ему. Конечно накормила его чем могла. Я пожалувалась ему, что вот кормлю охотничью собаку, когда-то дорогую, а тепер она никому не нужна, т.к. нечем кормить. Он попросил ее у меня, говоря, что они съедят ее. Собаку все равно надо убить т.к. ее нечем кормить. Так пусть съедят ее. Коржев-кровельщик все время поддерживает семью мясом собак»

Щоденники Голодомору. «Дожди идут все время... А люди мрут своим чередом»

«На Украине вымирают целые деревни. Помню рассказывал мне в Харькове (Жутовская, 13) агроном. Он ездил в Полтавскую область заключать договора на посев бурака. Это было раннею весной. Въехали в деревню, мертвая тишина окутывала его. Заходил в хаты со своим спутником, видел мертвых, начавши разлагаться. В дет. яслях видел мертвих детей и няню».

Ґарет Джонс: Усюди було чути крики — «У нас нема хліба. Ми вмираємо»

Коли ще 1932 року один із харківських комуністів згадував про відсутність їжі, Сталін скаженів: «Ви придумали таку страшну казку про голод в Україні й думаєте, що налякали нас, але нічого з цього не вийде! Вступіть до Спілки письменників. Тоді ви зможете писати свої казочки, і дурні читатимуть їх».

Шістдесятники: Чехословаччина як вікно у світ

Алена Моравкова, молода чехословацька перекладачка, сиділа в кафе в центрі Києва на Хрещатику і їла морозиво. На дворі був початок шістдесятих років, в СРСР цвіла хрущовська “відлига”, суспільна атмосфера була просякнута оптимізмом, незабаром Гагарін полетів в космос а перший секретар КПРС все повторював з різноманітних трибун тези про настання справжнього комунізму. Моравкова була учасником чехословацької делегації, котра приїхала в Київ на міжнародний ярмарок. Там вона познайомилась із місцевими молодими письменниками. Зараз ці молоді люди сиділи з нею за одним столом: Микола Вінграновський, Іван Драч, Віталій Коротич. Незабаром цих поетів почнуть називати шістдесятниками