Кривичі повертаються у Росію та Білорусь окремим народом (ФОТО)

Перше товариство реетнізаторов, які стверджують, що білоруси мають балтське кривицьке походження, з'явилося 10 років тому. Тепер їхні однодумці є і в Росії - етнокультурний проект "Кривія" презентували в Москві.

В Білорусі і Тверській області Росії формується нова квазінаціональна ідентичність - кривичі, повідомляє "Национальный акцент".

Лідер кривичів Аляксєй Дзєрмант із Мінська - керівник центру "Крыўя" - представив російським колегам доктрину своєї організації. Згідно з уявленнями членів "Кривії", білоруси є прямими спадкоємцями балто-мовних племен, що співвідносяться з літописними кривичами.

 Прапор тверських кривичів

"Наша історія - не тільки історія етнічності, але й певного типу духовності, - розповів Дзермант. - Це пошук своєї Святої землі не десь далеко - в Єрусалимі чи Римі, а там, де ти є автохтоном і продовжуєш свій рід".

Цей особливий тип духовної культури, у загальних рисах змальований главою центру, представляє собою "язичницько-християнський синкретизм, властивий сільскій общині на посткривічських територіях".

Аляксєй Дзермант вважає головним елементом нової білоруської ідентичності шанування предків ("дідів"). По суті ж "Кривія" є проектом масштабної реетнізації білоруського народу - "повернення до витоків", але вже на балтської етнічній основі.

Білоруський гурт "Криві" і його автентичні піснеспіви

Проте про ступінь впливовості нової теорії говорити важко.

Білоруський музикант Алесь Мікус, один з активістів балтського відродження, оцінює кількість прихильників в кілька сотень людей. З іншого боку, елементи кривицького ренесансу (традиційна етнічна музика, наприклад), за його ж словами, досить популярні серед молоді Білорусі.

Таємниця княжого тризуба. Що символізує наш герб

Тепер спільнота молоді, що поділяє погляди білоруських кривичів з'явилася і в Росії - у Твері. Місцеве етнокультурне об'єднання "Твержа" бачить "пріоритетом своєї діяльності збереження і примноження кривічської традиції, збір та систематизацію знань про світ предків, адаптацію традиційного світобачення до сучасних реалій".

Один із лідерів "Твержі". На своєму сайті вони називають себе язичниками. І дуже люблять рунічне письмо

Об'єднання існує як неформальне співтовариство однодумців, що займаються пошуком кривицьких культурних слідів в західній частині Тверській області. Приміром, його члени відвідують стародавні сакральні місця балтів.

Крім того, тверські кривичі зняли документальний етнографічний фільм про Балтську спадщину свого регіону, розробили власну символіку (прапор, елементи дизайну), які представили у Москві. У планах "Тверської Кривії" - реконструкція традиційного балтського подвір'я.

Російські журналісти відзначають, що можна говорити про "цікавий феномен формування нової квазінаціональной ідентичності, яка досить легко подолала кордон Росії з Заходу, прикладів чому останнім часом майже немає".

 Юбілейна монета Нацбанку Білорусі з зображення останнього кривицького князя Рогволда і його доньки, яку Володимир Великий силоміць узяв собі за дружину

Кривичі - східнослов'янське плем'я, яке в VI-IX сторіччях заселяло територію у верхів'ї Дніпра, Волги та Західної Двини. Головні міста: Смоленськ, Полоцьк, Ізборськ і, можливо, Псков. У IX сторіччі увійшли до складу Київської Русі.

За давньруськими літописами, останнього племінного князя кривичів убив у 980 році київський князь Володимир Святославович (майбутній Володимир Великий).

У частині балтських племен кривичами називали усіх слов'ян. Латиською мовою "Росія" досі звучить як Krievija, а Беларусь — Baltkrievija.

Читайте також: "Повітряна археологія. Як я літав над улюбленим містом Володимира Великого"

Левко Лук'яненко. Незалежність на день народження

Небагато світових політиків можуть похвалитися тим, що саме на їх день народження випадали доленосні події для їх країни. Саме така подія сталася у 1991-му. Україна стала незалежною. Левку Лук’яненку тоді виповнилося 63.

Макар Кушнір і його внесок у розбудову нації

Його вважають одним із провідних публіцистів доби українських національно-визвольних змагань. Він був активним співробітником і дописувачем газет "Нова Рада", "Трибуна", "Свобода", "Український голос", "Розбудова нації" та інших. Але журналістика й інформаційна діяльність – то була лише частина його багатогранної діяльності, здебільшого прихованої, яку навіть чекісти не змогли повністю відстежити й дослідити.

Парадоксаліст Прушинський та українське питання

Коли на полях Другої світової війни лунали канонади вибухів, Ксаверій Прушинський уже радив полякам не надто опиратися передачі Львова та Вільнюса українцям і литовцям. Це було задовго до Ґедройця, Мєрошевського та отця Маєвського. Тим самим він закономірно накликав на себе шквал критики з боку співвітчизників, чому не допомогли потім ані спроби пояснити свою логіку, ані обіпертися на авторитети. Проте це не змінює факту першості у виголошенні ідей, які потім трактуватимуться як примиренство.

Радянський ядерний колапс. Уривок із книги "Бомба у спадок" Мар’яни Буджерин

Після розпаду Радянського Союзу Україна успадкувала третій за потужністю ядерний арсенал у світі. Але разом з цією військовою потугою українська влада опинилася перед складною дилемою: чи варто відмовитися від зброї масового знищення в обмін на міжнародні гарантії, чи, попри загрозу міжнародної ізоляції, шукати шлях до утвердження себе як ядерної держави. Книжка "Бомба у спадок" Мар’яни Буджерин — це глибоке аналітичне дослідження цього вибору.