В'ятрович: Протистояти "руському міру" варто окремим законом, а не змінами до декомунізаційного

Законопроекти про заборону пропаганди "руського міра" можуть призвести до розбалансування чинного закону "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та заборону пропаганди їхньої символіки".

Про це "Історичній правді" повідомили в Українському інституті національної пам'яті.

Ідеться про те, що в Верховній Раді України зареєстрували два законопроекти № 9139 та № 9200 про засудження і заборону пропаганди "руського міра". 

Інститут заявив про підтримку мети цих законопроектів, але зазначив, що вони не вповні відповідають заявленим авторами цілям та можуть спричинити розбалансування чинного закону "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та заборону пропаганди їхньої символіки".

В Інституті вважають недоречним законодавче оформлення стримуючих механізмів проти загроз "руського міра" у формі змін до закону "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та заборону пропаганди їхньої символіки".

Адже пропоновані правки суперечать логіці декомунізаційного закону. У ньому йдеться про засудження двох злочинних тоталітарних режимів, а не їх ідеології. Тому чинний закон забороняє не ідеї, а використання визначеної символіки.

Натомість у законопроектах №9139 та №9200 пропонується засудження і заборона "імперської ідеології держави-агресора" або "пропаганди руського міра", але не засуджується жоден режим. Крім того зазначений у законопроекті № 9200 перелік забороненої символіки є недостатньо чітким та повним для його ефективного застосування.

Також запропоновані в законопроектах визначення ключових термінів "руський мір" і "пропаганди пропаганди руського міра" не чітко прописані, що, на думку спеціалістів, також викличе труднощі при застосуванні норм закону на практиці і створить простір для довільного трактування.

Те саме стосується й інших визначень, наприклад, "формування культу осіб перших керівників РФ" чи "поширення ідеї об’єднання в єдиний "триєдиний російський народ".

Крім того, термін "пропаганда руського міра" містить визначення, які підпадають під ознаки злочинів, вже окреслених низкою статей Кримінального кодексу України (ст. 109 ККУ "Дії по насильницькій зміні чи поваленню конституційного ладу", ст. 110 "Посягання на територіальну цілісність і недоторканність України", ст. 111 ККУ – "Державна зрада" тощо).

З точки зору кримінального права, це створює невизначеність у кваліфікації діяння та навпаки ускладнить притягнення до відповідальності. Відтак не спростить спроби зупинити такого роду правопорушення, а ускладнить їх.

"Обидва законопроекти є недоречною модифікацією закону "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки" і не вирішують завдань, поставлених їхніми авторами в пояснювальних записках, не дають юридично конкретних визначень "рускому міру", не прописують реальних механізмів боротьби з пропагандою чи символікою РФ та ОРДЛО.

Натомість правки несуть загрозу розбалансування чинного Закону, спричинять негативну реакцію з боку Європейського Союзу та Венеційської комісії, дадуть критикам декомунізації аргументи для публічних атак на Закон"
, - коментує Голова Інституту Володимир В’ятрович.

Тому, підтримуючи магістральну ідею та мету обох законопроектів – потребу створити інструменти для боротьби з агресією "руского міра" в Україні, Інститут пропонує реалізувати їх через спеціальний законодавчий акт.

"Для його опрацювання, - зазначив В’ятрович, - пропонуємо скористатися нашим досвідом підготовки декомунізаційного пакету законів і провести низку експертних обговорень. Український інститут національної пам’яті готовий взяти участь в таких заходах".

Останні дні і смерть Міхновського

Вранці 4 травня 1924 року 4-річний син Володимира Шемета – Ждан – вийшов у садок свого дому. Там дитина першою побачила, на старій яблуні, повішаним майже двометрове тіло гостя свого батька – Миколу Міхновського. Згодом Ждан розповість Роману Ковалю, що батько знайшов у кишені покійного записку: "Волію вмерти власною смертю!"

Останнє інтерв'ю мисткині Людмили Симикіної

Через мою майстерню пройшли всі дисиденти. Всім шилась свита. Я знала всі біографії. Я їх втішала, жаліла. Я знімала ту напругу психічного тиску, одягали новий одяг, знімали той, що вони мали, і вони відважно носили це. Я мріяла про іншу державу, про інший устрій. А одяг шився для цієї мрії. Ось сутність моя була в 1960-ті роки.

На могилі Алли Горської

2 грудня 1970 року на Київщині виявили тіло жорстоко вбитої Алли Горської. Поховали художницю у Києві на Берковецькому кладовищі. Її похорон перетворився в акт громадянського спротиву. Публікуємо текст Євгена Сверстюка, який він написав після смерті Алли Горської. Сверстюк виголосив його на похороні, згодом прощальне слово надрукували у пресі та поширили на Заході.

Про Невідомого Солдата

Є вислів "війна закінчиться тоді, коли буде похований останній солдат". Він далекий від реальності. Насправді жодна війна не закінчена. Тому могила невідомому солдату - це важливий символ, адже це пам'ятник усім - і тим, хто поки що невідомий, і тим, кого ми ніколи не знатимемо по імені.