Румунське місто з руським минулим

Чимало українців вважають південну Буковину "своєю" – достоту, як чимало румунів вважають "своєю" Буковину північну. В середні віки, аж до ХІV століття, Сучава згадувалась у літописах серед "руських" міст, тамтешня православна церква нележала до львівської митрополії, а молдовським господарем у 1372–1377 рр. був подільський князь із русько-литовського роду Юрій Корятович

 
Тронна фортеця, збудована молдавським господарем Петру II наприкінці XIV століття

Сучава (Suceava) – здається, єдине румунське місто, більш-менш присутнє на українських ментальних мапах та в українському історичному просторі. Почасти – через прикордонну близькість (Сучава розташована за 90 км від Чернівців), але насамперед, звісно, через його "буковинський" характер.

Чимало українців вважають південну Буковину "своєю" – достоту, як чимало румунів вважають "своєю" Буковину північну. В середні віки, аж до ХІV ст., Сучава згадувалась у літописах серед "руських" міст, тамтешня православна церква нележала до львівської митрополії, а молдовським господарем у 1372–1377 рр. був подільський князь із русько-литовського роду Юрій Корятович. У Сучаві 1596 року народився Петро Могила, під Сучавою у 1653 загинув Тиміш Хмельницький, і саме тут провів останні роки свого життя (1870-1885) Микола Устиянович.

Назва міста походить від назви річки, на якій воно розташоване, і виводиться етимологічно, скоріш за все, від слова "сочитися". (Хоча від часів Кантемира побутує й інша інтерпретація назви – від угорського Szűcsvár, "кушнірський замок", – фонетично переконлива, але змістовно нелогічна).

 
Монастир св. Йоана

У 1388 князь Петру Мушат переніс свій двір із Сірету до Сучави – і відтак вона майже на два століття стала столицею Молдовського князівства, поступившись цим статусом Яссам допіру у 1564. За місто (і загалом за Молдову) постійно змагалися Річ Посполита й Османська імперія, маніпулюючи різні боярські клани і проштовхуючи на князівський престол того чи того свого васала.

Категорія етнічності (як і мови) до ХІХ ст. не відігравала істотної (символічної) ролі, – куди важливішими були династичні зв'язки, соціальний статус і, звісно, мілітарна сила. Сучава, яка від середніх віків урядувалась за маґдебурзьким правом, була насамперед німецькомовним містом; цей її характер ще більш увиразнився після приєднання Буковини до Австро-Угорщини (1775). За переписом 1900 р., 62% містян розмовляли німецькою (зокрема – більшість євреїв), 25% румунською і 5% українською ("руською").

У міжвоєннній Румунії ситуація кардинально змінилася (за принципом "чия влада, того й мова"). 62% задекларували себе румунами, 19% євреями, 14% німцями, і менше відсотка – русинами-українцями. У міжвоєннній Румунії ситуація кардинально змінилася (за принципом "чия влада, того й мова"). 62% задекларували себе румунами, 19% євреями, 14% німцями, 3% поляками, і менше відсотка – русинами-українцями. Реальна присутність українців на Буковині була незрівнянно більшою, але серед міського неселення їх було справді обмаль.

Приєднання до Австро-Угорщини принесло регіонові певну стабільність, проте для Сучави було фатальним, оскільки вона остаточно втратила регіональне значення на користь "столичних" Чернівців. Не допоміг і статус вільного торгового міста, дарований Габсбурґами у 1788. За ціле XIX століття населення міста зросло з шести до всього лише десяти тисяч – неспівмірно з динамікою Яс, Чернівців або Кишинева.

 
Університет ім. Штефана Великого

Сьогодні населення Сучави не сягає й ста тисяч, а проте місто має міжнародний аеропорт, яким тепер часто користуються українці; і має невеликий, але амбітний університет, створений 1990 року на базі педінституту. Я мав небагато часу на місцеві красоти, але принаймні два об'єкти оглянув із захватом: стародавню фортецю, що її багато хто намагався взяти, проте мало кому вдавалось, і монастир св. Йоана з фантастичними розписами в характерному для регіону "грецькому" стилі, – перлина у списку світової спадщини ЮНЕСКО.

Віталій Мельничук: Перші демократичні парламентські вибори

Одинадцять років Україна чинить опір російському агресору. Цей опір - продовження віковічної національно-визвольної боротьби Українського народу з московським імперіалізмом. Одним із етапів цієї боротьби були історичні події кінця 1980-х – початку 1990-х років, коли Український народ зумів зорганізуватися та перемогти сильніший за себе Московський тоталітарний режим Союзу РСР.

Андрій Савчук: Церква, у якій черпав натхнення Параджанов

Коли Параджанов готував декорації для свого легендарного фільму "Тіні забутих предків", то, мабуть, навіть не підозрював, що рятує частину сакрального спадку від знищення. Йдеться про ікони зі старої дерев'яної церкви на Гуцульщині. Їх режисер забрав на зйомки, але так і не повернув. Як показав час – на краще. Бо храм через півтора десятиліття згорів дотла.

Володимир В'ятрович: Rigonda

Офіційне радіо (неофіційно зване "брехачем") безперестанно розповідало про неіснуючі успіхи, час-до-час розбавляючи монотонну мову дикторів офіційною совєтською попсою чи іноді класикою. І тільки Rigonda здатна була привносити в цю інформаційну сірість трохи нелегального кольору Заходу. Це дивне слово (яке я тоді не міг, ані вимовити, ані прочитати) прикрашало собою великий радіоприймач на чотирьох ніжках.

Юрій Юзич: Степан Фіґура - сотник "Карпатської Січі", замордований мадярами

Сьогодні мало хто знає, що «Карпатська Січ» в березні 1939 року чинила спротив не лише угорським, але й польським окупантам. І лідером цього спротиву був чоловік із фото - Степан Фіґура.