Дві Волині в одній

Польський Сейм проголосував закон, що встановлює нове державне свято — «День пам’яті про поляків — жертв геноциду, скоєного ОУН-УПА на Східних Кресах Другої Речі Посполитої». Сама назва — неоколоніяльна, і автор закону — давній прихильник кремлівських наративів, утім член «антикачинської коаліції» Дональда Туска, Тадуеш Самборський. Єдиною, хто утрималася під час голосування, була Александра Узнанська-Вісьнєвська. Усі інші — «за». Рідкісний, але як же виразний колоніяльний консенсус у польському Сеймі.

 

Польський Сейм, у день річниці перших "частково вільних" виборів 1989 року, проголосував закон, що встановлює нове державне свято — "День пам'яті про поляків — жертв геноциду, скоєного ОУН-УПА на Східних Кресах Другої Речі Посполитої". Сама назва — неоколоніяльна, і автор закону — давній прихильник кремлівських наративів, утім член "антикачинської коаліції" Дональда Туска, Тадуеш Самборський.

Єдиною, хто утрималася під час голосування, була Александра Узнанська-Вісьнєвська (котра їздила в Україну з гуманітарною допомогою). Усі інші — "за". Рідкісний, але як же виразний колоніяльний консенсус у польському Сеймі.

Юридичний контекст закону: відтепер два дні пам'яті геноциду в одному

Попри таку одноголосність, у супровідному документі до закону, який отримали всі депутати — в Оцінці результатів регуляції – прямо визнано всі основні вади законопроєкту. Зокрема: політично та історично некоректні формулювання (типу "інші українські націоналістичні формації"), обрана хронологія (1939–1946) — спірні й радше емоційні, ніж аналітичні.

Також підкреслюється, що цей закон встановлює значно вищий офіційний статус Волинської трагедії, ніж аналогічні події ХХ століття — зокрема, Катинський розстріл, масові депортації в Сибір, Голокост або знищення ромів. Усі ці трагедії вшановуються лише на основі постанов, а не спеціальних законів зі статусом "свята державного масштабу".

Більше того – оскільки в Польщі вже діє постанова 2016 року, яка встановлює національний день пам'яті з нагоди Волинського злочину, таким чином 11 липня "поряд відзначатимуться два свята: Національний день пам'яті жертв геноциду, скоєного українськими націоналістами над громадянами Другої Речі Посполитої [Narodowy Dzień Pamięci Ofiar Ludobójstwa dokonanego przez ukraińskich nacjonalistów na obywatelach II RP], а також державне свято: Національний день пам'яті про поляків — жертв геноциду, скоєного ОУН-УПА на Східних Кресах Другої Речі Посполитої [Narodowy Dzień Pamięci o Polakach —Ofiarach Ludobójstwa dokonanego przez OUN-UPA na Kresach Wschodnich Ii RP]".

Найбільш тривожним, однак, є той факт, що в самому документі чітко вказано на можливий негативний вплив на громадян України, які мешкають у Польщі: "Громадяни України, які перебувають у Польщі, — через зміст, викладений у законопроєкті — можуть зазнати впливу внаслідок зміни сприйняття цих осіб".

Юристи Сейму, на відміну від його депутатів, звернули увагу й на зміст офіційного обґрунтування законопроєкту, в якому відтворено праворадикальну, "кресовяцьку" версію Волинської трагедії, що не має підтримки навіть серед значної частини польських істориків: "Це було особливо жорстоке геноцидне винищення — Genocidium atrox. (…) Виконуючи волю кресов'ян та їхніх нащадків, які десятиліттями вимагають правди (…), депутати вносять пропозицію встановити 11 липня як Національний день пам'яті поляків — жертв геноциду, скоєного ОУН–УПА".

В обґрунтуванні розширюються часові рамки Волинського злочину до… 1939–1946 років, включаючи в них хаос Другої світової, радянську й нацистську окупацію — що не лише ігнорує складність історичного контексту, а й подає всю трагедію винятково через призму етнічного геноциду поляків українцями.

Більше того, закон прямо послуговується риторикою "Genocidium atrox" — "особливо жорстокого геноциду", — що не має визнання в академічному історичному дискурсі, а є емоційно зарядженою фікцією, публицистичним фольклором, вигідним для політичної мобілізації, але не для справжньої пам'яті чи діалогу.

Відродження польського колоніялізму і остаточна відмова від Ґєдройця

Може, Польщі й справді час передати якусь карибську острівну колонію — щоб вона нарешті відчепилася зі своїми комплексами від України? Польський колоніялізм не помер — він воскрес (а це гірше, ніж відродився, бо це вже релігія). Замість шабель і чобіт — костюми й закони. І тепер він переписує історію прямо з парламентської трибуни.

Що сьогодні тримає разом цей імперський міт? Не вже не "цивілізаційна місія на Сході" і не "спільна спадщина", і навіть не "Креси" (усі три поняття не оцінюю — вони теж заслуговують щонайменше на ревізію в польській системі освіти і громадської дискусії). Нині імперський польський міт тримається на грубому антиукраїнізмі, на банальному роздратуванні до сусіда, якого бачиш щодня. Міт простий, емоційний, примітивний — але дієвий.

І тепер цей міт отримав старе-нове паливо.

У той самий час, коли росія нищить польські пам'ятники на своїй території, а Катинський злочин досі не має отримав статусу державного дня пам'яті. Пам'ять про тисячі польських офіцерів, розстріляних СРСР, затерлася під шарами мовчання, формальностей і, зрештою, — тінню Смоленської катастрофи.

А злочини нацистів на варшавські Волі? 40—60 тисяч поляків, закатованих німцями у Варшаві за кілька днів. Палені живцем, зґвалтовані, розстріляні. Стільки ж людей, що й на Волині протягом кількох років — але від "не того" злочинця? Бо нині в ідеальних ритуальних ворогах мають бути українці, а не німці.

І вже не лише спосіб мислення "пісівської" чи націоналістичної Польщі — у цей колоніяльний міт граються польські ліберали і ліві, що на рівні зі своїми правими колеґами схильні впадати в антиукраїнський расизм.

Що робити Україні?

Схоже, Польща ще не готова бачити українців як успішних сусідів, підприємців чи партнерів — лише як працівників фізичної праці і прибиральниць. Або людей, яких найвище життєве призначення — згинути десь невідомо де і не до кінця відомо за що (так сьогодні думає значна частина поляків, котра має комфорт так думати і до котрої ніяким жодним чином не доходить, що тисячі українців гинуть і за твою шкіру, дорогий Януше, Малґожато, Янку, Аґнєшко і так далі).

Новий закон — хоча з 2016 року вже була відповідна декларація — має не лише підняти "вагу" волинських пам'ятних заходів, а й поглибити наратив про "нескінченну кривду" і "вину, яку Україна не хоче спокутувати".

Не допомогло навіть те, що Україна — дещо біжучи наперед в очікуванні доброї волі — погодилася на ексгумації в Пужниках. Не допомогло, що веде війну не на життя, а на смерть з ворогом, який розчавив би Польщу за кілька тижнів. Головне — регулярно копати українців, щоби вони пам'ятали: ви досі "хами" у нашій моральній ієрархії.

Але ж ця пам'ять — вона справді потрібна. Просто не в такій колоніяльній, брутальній, порнографічній формі, як отой пам'ятник-виродок авторства Питинського в Домоставі — на парковці для вантажівок.

Справжня пам'ять не виключає, вона вимагає рефлексії.

Але Польща обирає инше — міт, у якому українців знову можна морально принижувати, де історія — це інструмент для самоутвердження, а не діялогу. І в цьому полягає глибока трагедія нинішнього моменту.

Я вважаю, що відтепер українська сторона має говорити з Польщею инакше.

Потрібно прямо говорити про відроджуваний колоніялізм, проводити паралелі між польською та російською імперською оптикою — бо в обох випадках Україна була і досі сприймається як "біла Африка", земля підневільних, другоґатункових.

Це гірке, але правдиве спостереження: у генетичному коді обох культур українці закріплені як колоніяльні піддані, раби історичного моменту, які повинні бути вдячні за "цивілізаційні місії", але остаточно розчинитися під крилами "цивілізованішого брата".

І Польща, яка ще не так давно справляла враження суспільства, здатного лікувати ці імперські інстинкти — завдяки Гєдройцю, завдяки щирій підтримці України, — сьогодні повертається до цієї колоніяльної хвороби, мов пацієнт, що втік із лікарні та знову вірить у змови, трав'яні відвари й народну магію.

Відтепер про минуле Україні доведеться говорити з Польщею не як з партнером, а як власне з пацієнтом. Котрого шизофренія знову вирішила уявити себе неоколоніяльним "паном", що відроджує дуже погані моделі польсько-української комунікації.

Іван Матковський: Як радянські спецслужби фальсифікували життя та діяльність митрополита Андрея Шептицького

1986 року римо-католицький і польський священик Юзеф Марія Бохенський надіслав до паризького часопису "Культура" лист із проханням опублікувати історію римо-католицького священика зі Львова о. Володимира Цєньського. У 1940 році НКВД арештувало о. Володимира і під час арешту змушували його підписати документи проти Митрополита. Коли він відмовив, на його очах замучили молоду польку, намагаючись вплинути на нього.

Олексій Мустафін: Привіт із 1581 року. Суспільний договір як підстава незалежності

"Акт про урочисте зречення" 1581 року, який починається незвично грайливим (а може й навпаки напрочуд сучасним) зверненням "привіт (салют!) усім, хто це побачить" має справді фундаментальне значення для історії Нідерландів. Та й не лише Нідерландів. На згадку про нього створили навіть спеціальну премію. 26 липня 2022 року - рівно три роки тому - нею нагородили й Володимира Зеленського.

Віталій Скальський: У пошуках крутянця Андрія Соколовського

Ім’я Андрія Соколовського довгий час лишалося тінню серед героїв Крут. Хто він? Звідки? Чи залишив по собі хоч слід? Через 125 років після його народження ми, нарешті, спрямовуємо софіти нашої пам’яті та вдячності гімназисту, який сміливо, у свої неповні 18 років, став до бою проти російських загарбників.

Олег Пустовгар: Спогади полтавців про "чорний вівторок" як урок історії

30 років тому, 18 липня 1995 року, на Софійській площі у Києві відбулося поховання Патріарха УПЦ КП Володимира (Романюка). Ця подія увійшла в новітню історію під назвою «чорний вівторок». Бо закінчилася кривавим побиттям кількох тисяч людей, які прийшли віддати останню данину пам’яті Патріарху, дисиденту, першому предстоятелю Української Православної церкви Київського Патріархату (УПЦ КП).