"Треба за зброю братись". Ідентифіковано учасника бою під Крутами Михайла Баталина

Ідентифіковано ще одного учасника бою під Крутами. Добровольця студентського куреня Січових Стрільців Михайла Баталина. У січні 1918 року – учня 8-го класу 2-ї української гімназії в Києві. Досі з документів гімназії було відомо, що такий учень був. Лише прізвище та ім'я. Та припущення, що він був під Крутами разом із своїми однокласниками. А виявилось, що він ще залишив дуже докладні спогади, авторство яких не було належно ідентифікованим.

 
Михайло Баталин

Ідентифіковано ще одного учасника бою під Крутами. Добровольця студентського куреня Січових Стрільців Михайла Баталина. У січні 1918 року – учня 8-го класу 2-ї української гімназії в Києві. Досі з документів гімназії було відомо, що такий учень був. Лише прізвище та ім'я. Та припущення, що він був під Крутами разом із своїми однокласниками. А виявилось, що він ще залишив дуже докладні спогади, авторство яких не було належно ідентифікованим.

Михайло Баталин, якого інколи ще називають Баталін, народився у Борисполі 18 вересня 1899 року. Тепер це Київщина, а в ті часи це був Переяславський повіт Полтавської губернії. Син господаря Григорія, батька 4-х дітей. У власності родини було 80 десятин землі, сучасними мірками – більше 87 гектарів. Батько був заможним і дав можливість 9-літньому сину отримувати гімназійну освіту в Києві.

Навесні 1917-го разом із іншими "середньошкільниками" 17-літній Михайло включився в українську революцію. "Студента-українця можна було побачити скрізь: він усюди росповідав, пояснював, учив, організовував..." - згадував опісля Баталин.

"Та не довго довелось українському студенству потішатися в улюбленій праці. Після перевороту в Москві недобрі вісти почали надходити з північних: орденів України. Озброєні юрби москалів насувались. Розагитоване українське військо розбігалось. Молодій державі почала загрожувати небезпека. День від дня яснішим ставало, що не час промовляти, що треба за зброю братись, і нею, а не словом, боронити Батьківщину".

Про свою участь у бою під Крутами Михайло згодом напише докладний спогад "Крути (З давно пережитого)". Через чотири роки після подій, у січні 1922 року, його опублікує часопис "Українська трибуна", який видавали петлюрівці у Варшаві. Того ж року цей текст передрукує Календар "Червоної Калини" на 1923 рік, який видавали українські ветерани у Львові.

В обох випадках автор не хотів розкривати себе і підписався ініціалами: "М.Б.". Згодом одні дослідники припускали, що автором був Монкевич Борис, інші – Микола Бутович. Ні один, ні другий, насправді не були в бою під Крутами. А справжнього автора розкрив хорунжий Армії УНР Петро Зленко у одній із своїх бібліографій, які складав у Празі.

Після Крут Михайло повернувся в Київ. Коли українська армія відбила столицю, то в місцевій пресі з'являлись оголошення про пошук зниклих без вісті. Було серед них і оголошення Баталіна про пошук однокласника.

"В дні большевицького повстання в м. Синяву був командирований з частиною вільних козаків учень 8-го класу ІІ-ї київської української гімназії Юра Дубницький. З того часу і по цей день від нього або про нього не одержано жадної звістки. Тому пильно прохають усіх громадян, котрі мають про нього якісь відомости, прислати їх по адресі: Вел. Підвальна, 36/16 Баталіну". Підвальна це тепер вулиця Ярославів вал.

Влітку 1918 року Михайло закінчив гімназію. З осені став студентом і почав здобувати вищу освіту в Києві. У січні 1919 року, коли московська орда черговий раз посунулась на Україну, знову долучився до українського війська. До травня 1920 року воює підстаршиною, тобто сержантом, у 2-й Волинській дивізії Армії УНР. Разом з урядом виїздить до Польщі, де продовжує здобувати свою вищу освіту у Варшавському університеті. Стає членом Української академічної (студентської ) громади у столиці Польщі.

У 1921 році Михайло Баталин переїздить до Чехії. Прагнув здобути технічну освіту в політехніці Праги, стати лісовим інженером. У наступному році Українська господарська академія в Подєбрадах прйняла його, як і багатьох інших студентів-українців у чеських вищих школах, до складу своїх студентів. Символічно, щоб дати можливість підтримувати їх стипендіями.

Наприкінці 1930-х активістка українського жіночого руху Харитя Кононенко років в одному із своїх спогадів згадувала про долю своїх побратимів і посестер із київського "Осередку" середньошкільинків у 1917-1918 роках. Назвавши кілька учасників бою під Крутами згадала також і Михайла Баталіна. Оскільки Харитя окремо відзначила померлих, то можна припустити, що станом на той чай Михайло ще був живим. 

Теми

Юрій Юзич: "Треба за зброю братись". Ідентифіковано учасника бою під Крутами Михайла Баталина

Ідентифіковано ще одного учасника бою під Крутами. Добровольця студентського куреня Січових Стрільців Михайла Баталина. У січні 1918 року – учня 8-го класу 2-ї української гімназії в Києві. Досі з документів гімназії було відомо, що такий учень був. Лише прізвище та ім'я. Та припущення, що він був під Крутами разом із своїми однокласниками. А виявилось, що він ще залишив дуже докладні спогади, авторство яких не було належно ідентифікованим.

Сергій Дібров: Чому Василь Кук?

Триває громадське обговорення ініціативи про присвоєння 21 окремій механізованій бригаді почесного найменування на честь генерал-хорунжого УПА Василя Кука.

Роберт Чижевський: Друге життя одного прапора

Під час свого прощального візиту до Києва Президент Анджей Дуда подарував Президентові України Володимиру Зеленському копію одного історичного прапора. Під ним билися повстанці 1863 року – повстанці з відділу Едмунда Ружицького.

Михайло Косів: Мова, релігія, прапор і герб. Як приймали Конституцію України

Якщо Конституція США складається з 18-ти статей, то в нашій Конституції є 161 стаття основного змісту: ми розписали всі сфери суспільного, економічного, політичного, оборонного, культурного, релігійного життя дуже чітко. Я був тоді членом Президії Верховної Ради, головою Комісії з питань культури і духовності. Отож всі гуманітарні норми, закладені в Конституції, проходили через наш Комітет і через мене особисто. Пам'ятаю, скільки було суперечок навколо десятої статті про мову.