Біля узбережжя США знайшли корабель Джеймса Кука?

Археологи з Rhode Island Marine Archaeology Project припускають, що дерев’яні уламки, які вони знайшли біля узбережжя американського штату Род Айленд, належать кораблю знаменитого капітана Кука.

Про це повідомляє НВ із посиланням на The History Blog.

Джеймс Кук командував цим кораблем під час першої експедиції в Тихий океан (1768−1771 рр.).

 
"Індевор" біля берегів Нової Голландії
Самуел Аткінс, 1794

У той час як капітан судна одразу ж став знаменитістю після свого повернення, "Індевор" працював спочатку на Фолклендських островах, а потім, після продажу приватним власником  в якості транспорту для британських солдатів і тюремного корабля під час війни за незалежність США.

Лише через сім років після повернення з епічної тихоокеанської подорожі, "Індевор" був затоплений англійцями.

 
Фрагмент карти 1893 року із маршрутом подорожі корабля "Індевор" у 1769-70 роках

Розкопки на місці аварії корабля виявили фрагменти такелажу, дерева, шкіри, текстилю, скла, кераміки, вугілля, баластних каменів і гармат.

Команда дайверів змогла вивчити частини конструкції корабля. На їх думку, цих даних достатню для підтвердження того, що дерев'яні будівельні матеріали схожі за розміром і розташуванням з тими, про які відомо, що вони використовувалися на "Індеворі".

 
"Індевор" під час ремонту після пошкоджень на Великому Бар'єрному рифі у 1770 році
Йоганн Фріцш, 1786

Головний дослідник Кеті Аббасс з Проекту морської археології Род-Айленда (RIMAP) сказала, що позитивна ідентифікація корабля, ймовірно, буде залежати від кількох речей, а не від однієї археологічної знахідки.

"Ми не думаємо, що знайдемо щось з написом "Капітан Кук спав тут" — це малоймовірно.

 
Капітан Джеймс Кук
Натаніел денс-холланд, 1775

Але якщо ми знайдемо щось менше, що узгоджується з тим, як використовували корабель — як транспорт і як тюремний корабель у Ньюпорті, то ми знатимемо, що отримали "Індевор", — сказала Аббасс.

Аббасс сказала, що археологи зосередилися на вивченні уламків дерев'яного корпусу і слідів його пізнішого використання в надії підтвердити, що знайдений клорабль і є "Індевор" Кука.

 

Вчені змоделювали дерев'яні частини корабля Індевор

RIMAP

"Ми можемо бути схвильовані тим фактом, що все виглядає багатообіцяюче, але ми ще не говоримо, що це точно Індевор, просто дуже ймовірно, що це може бути саме цей корабель", — пояснила вона.

Корабель "Індевор" був збудований у 1764 році, у доках приморського містечка Уітбі для перевезення вугілля та називався "Граф Пемброк".

Корабель належав до розряду "кет-Білт" — судів з прямим широким носом. У документах першого плавання Джеймса Кука "Індевор" незмінно називають барком.

Існувало кілька версій долі барка після навколосвітньої подорожі. За однією парусник закінчив свої дні на Темзі. Згідно з іншою версією, корабель після кругосвітнього плавання продали французу-торговцю, який перейменував його на La Liberte. Француз, в свою чергу, переправив його в Північну Америку, щоб використовувати як китобійне судно.

Третя версія, про корабель-тюрму, судячи з усього є правдивою.

«Антирадянський» Лифар

Ім’я Лифаря було заборонене на батьківщині протягом довгого часу, а його численні теоретичні праці з історії балету та хореографії не перекладалися російською та не видавалися у СРСР, не дивлячись на високий рівень радянського балету та його популярність як серед партеліти, так і пересічних радянських громадян. Проте йому вдалося (хоча, звісно, він поняття не мав про це) потрапити до секретного радянського видання – «методички» КҐБ 1968 року «Використання можливостей Радянського комітету з культурних зв’язків з співвітчизниками за кордоном у розвідувальній роботі».

Реакція киян на аварію Чорнобильської АЕС та її наслідки

Безпрецедентна техногенна катастрофа, що сталася в ніч на 26 квітня 1986 року на 4-му блоці ЧАЕС надала поштовх для «тектонічних» національних, соціальних та політичних процесів в українському суспільстві. Від початку, потенційна загроза життю та здоров’ю мешканців столичного мегаполісу викликала у них не просто стурбованість і невдоволення, а і, досить, нелояльні до влади закиди. Населення, активно реагувало на подію та її наслідки, а, особливо гостро, в травні того року.

Як українські націоналісти 1 травня святкували в рідному місті Путіна

Первинно 1 травня, як міжнародний день боротьби за права робітників, встановив ІІ Соціалістичний інтернаціонал у 1889 р. Усі українські партії початку XX століття вважали себе частиною соціалістичного руху. Включно із націоналістичною Українською Народною Партією (УНП), створеною М.Міхновським. До того, як російські комуністи та німецькі нацисти поставили «свято праці» на службу своїм ідеологіям, українські націоналісти виводили українців 1 травня на демонстрації, але виключно під синьо-жовтими прапорами. За право українських робітників на власну українську державу.

Чеський Нобель: Ярослав Сейферт

Телеведучий державного телебачення Чехословаччини, сидячи на невиразному блакитному тлі в студії, так само невиразно вичавив з себе повідомлення: «Сьогодні в Стокгольмі вручили Нобелівську премію з літератури також народному митцеві Ярославові Сейферту». Надворі був 1984 рік, і реверанс Нобелівського комітету в бік письменника соціалістичної Чехословаччини був для пізньо-тоталітарного режиму радше проблемою, ніж визнанням