Хробак, якому 500 млн років. Вчені знайшли "пращура" всіх тварин. ФОТО

Біологи з США і Австралії знайшли можливого "пращура" всіх тварин – стародавній вид двосторонньо-симетричних істот.

Про це повідомляє ВВС. України.

ФОТО: SOHAIL WASIF/UCR

Рештки викопного хробака, які знайшли в Австралії, - найбільш ранній зразок скам'янілої білатерії – двосторонньо-симетричного організму.

Крихітна хробакоподібна істота (розміром із зернятко рису), що жила на морському дні понад пів мільярд років тому, дала американським і австралійським біологам зачіпку до розуміння складного еволюційного шляху всього тваринного світу.

Професор Університету Каліфорнії у Ріверсайді Скотт Еванс і його колеги назвали її Ikaria wariootia.

Білатерії мають передню і задню сторони, симетричні боки, ротові отвори і травний орган. Відкриття описали в журналі PNAS.

Автори дослідження вважають, що розвиток двосторонньої симетрії став найважливішим кроком у еволюції тваринного світу. Завдяки їй тварини отримали можливість цілеспрямовано рухатися. Крім того, симетрична будова організму більш функціональна.

Безліч різних біологічних видів, від черв'яків і комах до динозаврів і людей, мають тіла симетричної будови.

Відбитки на скелях

У каменях були крихітні отвори, в яких, на думку біологів, мешкали білатерії, але шукати самих тварин нікому не спадало на думку
ФОТО: SOHAIL WASIF/UCR

Ikaria жила 555 млн років тому за часів вендської геологічної доби (також званої едіакарської). Це перша стадія складного багатоклітинного життя на Землі.

Її сліди знайшли в скелях Нільпени, на півдні Австралії, в середині 2000-х.

Камені мали крихітні отвори, в яких, на думку біологів, мешкали білатерії, але шукати самих тварин нікому не спадало на думку.

І лише коли Скотт Еванс і Мері Дроузер – професор геології у тому ж університеті у Ріверсайді – помітили навколо отворів крихітні овальні відбитки, виявилося, що це дійсно сліди білатерій.

Тривимірне лазерне сканування показало тіло рівної циліндричної форми з чітко вираженою головою, хвостом і злегка випуклими м'язами.

Ikaria wariootia були від 2 до 7 мм завдовжки і близько 1-2,5 мм завширшки. У найбільшому із виявлених отворів збереглися рештки найбільшої з особин – науковці зійшлись на думці, що саме вона і зробила отвори у кам'яних відкладеннях.

3D-зображення, яке дає чітке уявлення про Ikaria wariootia
ФОТО: DROSER LAB/UCR

"Ми припускали, що ці організми, найімовірніше, існували у вендську добу, але розуміли, що виявити і розпізнати їх вкрай складно, - розповів Скотт Еванс. - Коли я побачив 3D-скани, то зрозумів, що ми зробили відкриття".

Білатерії цього виду, очевидно, провели своє життя на дні океану в пошуках будь-якої органічної матерії, яку можна з'їсти: для цього вони робили в піску нори, часом доволі глибокі.

«Десять міліонів пятсот тищ. І крапка». Українцям нав’язують суперечливі дані про жертв Голодомору

Скільки українців загинуло від голоду у 1932–33 роках? Війна за цю відповідь триває вже кілька років. У вересні вона спалахнула з новою силою через оприлюднення нових даних: 10,5 мільйонів жертв, з них 9,1 млн в Україні.

Початок (не) братської колонізації

Сотня років знадобилась Росії, щоб нав’язати свою владу і запустити процес широкомасштабної колонізації України. Зусилля царату були спрямовані на цілковиту асиміляцію та інтеграцію у політичній, економічній, соціальній, культурній та духовній сферах суспільного життя.

Ніч розгону. Міленіали з Пласту, які не пішли з Майдану

Раннім ранком 30 листопада близько 2000 «беркутівців» атакували протестувальників, які залишались на Євромайдані. Ця ніч змінила історію України. Наступного дня – 1 грудня – сотні тисяч киян вийшли на масову акцію протесту. Ким були ті, хто залишився ночувати на Майдані Незалежності? Попри те, що основні лідери Євромайдану напередодні ввечері (29 листопада) фактично закликали розходитись. Прирікаючи тих, хто залишається, на маргіналізацію протесту. Як це вже було під час мовного Майдану.

Розстріляні під Базаром. Спогад учасника Другого зимового походу