Спецпроект

СКАНДАЛ З ЦЕНЗУРОЮ У "МИСТЕЦЬКОМУ АРСЕНАЛІ". Оновлено о 20:10

Художник Володимир Кузнєцов заявив про те, що його робота "Коліївщина: Страшний суд" заборонена до показу на виставці "Велике і величне" в Мистецькому Арсеналі.

Про це повідомляє УП.Життя з посиланням на "Фокус".

"Мене просто не пустили на територію Арсеналу під тим приводом, що моя участь у виставці завершена, а сама робота експонуватися не буде. Це мені повідомила куратор Наталія Заболотна", - розповів Кузнєцов.

За словами художника, куратор виставки Наталя Заболотна кілька днів постійно була присутня під час виконання роботи: "Але тільки що вона мене повідомила, що вхід в Арсенал мені заборонено, речі з місця роботи прибрані".

Кузнєцов зазначив, що його робота "Коліївщина: Страшний суд" являє собою розпис на полотні розмірами 6 на 11 метрів.

Художник припустив, що причиною заборони його роботи стала наявність на ній сюжету про неправедних священнослужителів, що нудяться в пекельних муках.

"Я обіграв класичний сюжет про страждання грішників під час Страшного суду", - пояснив Кузнєцов.

"На фото, яке я зробив вчора видно все, що було зображено: Ірина Крашкова, зґвалтована міліціонерами у Врадіївці, власне міліціонери в котлі - чорнобильському реакторі, на задньому плані горить також і сама атомна станція. Я додав тему Чорнобиля, зобразив чорнобильця-ліквідатора не тільки тому, що це вічно болюча тема - зараз у зв'язку зі святом Хрещення Русі чорнобильців, інвалідів-ліквідаторів, які вже місяць стоять під Кабміном, збираються прибрати, зачистити", - розповів розповів Кузнєцов у коментарі Art Ukraine.

Останнє фото роботи у процесі виконання

"Серед інших персонажів роботи, що горять у котлі, - брехливі судді, п'яні мажори (у мерседесі, за кермом якого дівчина, що сидить на ньому задом, з пляшкою і грошима в руках), продажні священики, депутати. Все як у класичному сюжеті Страшного Суду, де завжди присутні всі провладні елементи. Священики варяться у цьому казані, з них зірвані хрести, тече червона рідина. Можливо, це могло зачепити або персонажі в автомобілі, які відвідуватимуть виставку. Але ж і у Босха, наприклад, також дуже винахідливо зображені сцени тортур. Сцен насильства і порнографії я не зображував", - додав Кузнєцов і сказав, що рай домалювати він вже не встиг.

Як стало відомо, заступник гендиректора Мистецького Арсеналу Олександр Соловйов написав заяву про звільнення через такий акт цензури.

"Щоб уникнути неправильних трактувань. Заяву про звільнення я справді написав. Чи підписана вона - не знаю. Але це нічого не змінює. Моя заява - моя позиція", - написав Соловйов у Facebook.

Так само проти вчинку Заболотної виступила редакція журналу "Art Ukraine". Шеф редактор журналу Катерина Стукалова теж написала заяву про звільнення.

"Редакція "Art Ukraine" вважає неприпустимим акт цензури, який стався сьогодні в Мистецькому Арсеналі в ході підготовки виставки "Великого І Величного", - йдеться у заяві редакції видання, засновницею якого є Заболотна.

 "Коліївщина: Страшний Суд"

Як пояснила сама гендиректор "Мистецького Арсеналу" Наталія Заболотна у коменатрі Art Ukraine, робота Кузнєцова, яка була створена у стінах Арсеналу, не буде експонуватись на виставці, бо вона "в результаті не вписалася в концепцію і загальний контекст виставки."

"Це рішення не є актом цензури, тому що воно не обумовлено директивами інститутів влади. Це рішення продиктоване концепцією проекту і лежить в межах кураторського права вибору художніх творів, які відповідним чином розвивають і наочно ілюструють головну ідею виставки", - пояснила Заболотна.

"Крім того, на жаль, перед початком роботи митець не представив ескіз свого майбутнього твору, зазначивши, що працює без попередньої розробки матеріалу. У результаті фінальний варіант мурал значно відхилився від визначеної ним теми проекту", - додала Заболотна.

Як відомо, виставка "Велике і величне" проходитиме в Мистецькому Арсеналі з 27 липня по 22 вересня 2013 року. Захід приурочений до 1025-річчя Хрещення Київської Русі і проходить за підтримки президента України. Виставку мають відвідати предстоятелі православних церков України і чиновники.

Володимир Кузнєцов є фіналістом премії PinchukArtCenter в 2009 і 2011 роках і учасником групи Р.Е.П.

Попередня робота Володимира Кузнєцова "Коліївщина: Remanufacture"

Також Заболотна попросила вибачення за свій учинок, пояснивши його бажанням зберегти і далі розвивати Мистецький Арсенал.

"Зафарбувати розпис Володимира Кузнецова на стіні Мистецького Арсеналу було важким і неоднозначним рішенням з точки зору сучасного мистецтва і боротьби за свободу творчого вислову. Але є й інший аспект, який у даному випадку слід брати до уваги", - йдеться у заяві Заболотної.

"Моє завдання як керівника – боротися за розвиток Мистецького Арсеналу як всеукраїнського міждисциплінарного культурного центру. З цією думкою і тиском відповідальності, що лягає на мої плечі, я прийняла таке рішення. Сподіваюся, що ви його зможете зрозуміти, навіть якщо не зможете прийняти. Прошу вибачення в усіх, кого це рішення образило", - пояснила гендиректор "Мистецького Арсеналу".

Також із виставки зняли картину художника Василя Цаголова "Коктейль Молотова".

"Мою картину зняли і нічого не пояснили. Хочу сказати, що вже й не хлопчик, щоб ходити і щось з'ясовувати", - сказав Цаголов у коментарі УП.Життя.

Hа запитання чи вбачає Цаголов у подіях, які відбуваються у Арсеналі цензуру, художник відповів: "Ну а як це ще можна назвати?".

 Картина "Коктейль Молотова" Василя Цаголова

"Просто не треба було виставляти цю картину. Якщо така ситуація, могли б просто музейні картини повиставляти, або тематичні, як колись на 8 Березня, або 23 лютого", - додав Цаголов.

За словами художника, його картина - це іронія протестів. "Картина для олігархів - голозадий з "коктейлем молотова", мовляв, що йому там світить?", - зіронізував митець.

Tим часом Міністерство культури повідомило про свою непричетність до ситуації, яка склалася з роботою художника Володимира Кузнєцова. 

За словами прес-служби Мінкульту, інформація щодо втручання або впливу влади на формування експозиції є неправдивою. 

"Конфлікт у Мистецькому Арсеналі напередодні відкриття виставки "Велике і Величне" має суто творчий характер. Він виник через розбіжності між поданим напередодні ескізом та реальним твором, виконаним художником на стіні в одному із залів Мистецького Арсеналу", - йдеться у заяві міністерства.

Чорнобильська катастрофа. Смерть тисяч людей заради виживання радянського режиму

Аварія на Чорнобильській АЕС сталася 37 років тому – у 1986 році. Тодішній комуністичний режим до останнього намагався приховати інформацію про масштаби забруднення території та опромінення радіацією людей. Приховував не тому, що розумів масштаби і наслідки катастрофи. А тому, що влада завжди так працювала і показувала СРСР як найкращу в світі державу, в якій ніяких катастроф ніколи не відбувається

На могилі Алли Горської

2 грудня 1970 року на Київщині виявили тіло жорстоко вбитої Алли Горської. Поховали художницю у Києві на Берковецькому кладовищі. Її похорон перетворився в акт громадянського спротиву. Публікуємо текст Євгена Сверстюка, який він написав після смерті Алли Горської. Сверстюк виголосив його на похороні, згодом прощальне слово надрукували у пресі та поширили на Заході.

Про Невідомого Солдата

Є вислів "війна закінчиться тоді, коли буде похований останній солдат". Він далекий від реальності. Насправді жодна війна не закінчена. Тому могила невідомому солдату - це важливий символ, адже це пам'ятник усім - і тим, хто поки що невідомий, і тим, кого ми ніколи не знатимемо по імені.

Пам’яті Ольги Стокотельної: "Нехай назавжди твоє добре ім’я буде між людьми"

В історії українського Руху опору 70-80 років ХХ століття особливе місце належить Ользі та Павлові Стокотельним – особам, які були відданими ідеалам вільної та незалежної України й поєднали своє життя з відомими дисидентами, правозахисниками Надією Світличною та Миколою Горбалем. У квітні цього року Ользі та Павлові мало б виповнитися 162… Саме так двійнята Стокотельні рахували свої роки. Та не судилась. 20 грудня 2023 року Ольга покинула цей світ. Цьогоріч Павло вперше за 81 рік буде свій день народження зустрічати сам.