"Ми не хочемо бути заручниками історії", — публічні інтелектуали про зміни польської політики пам’яті. ВІДЕО

За 25 років у польському парламенті не було жодного традиційного націоналіста з правого боку. А тепер з’явились. Польща сама ще не до кінця усвідомила, які це матиме наслідки для міжнаціональньго діалогу. Про них та про те, як далі шукати порозуміння, говорили польський та український публічні інтелектуали Кшиштоф Становський та Йосип Зісельс на панельній дискусії "Рецидиви несвободи. Зміни польської політики пам’яті".

"У питаннях політики пам’яті треба дивитись на народ, а не тільки на парламент, який буває не завжди гарний", — говорить Кшиштоф Становський, діяч польської "Солідарності" та директор Центру міжнародної співпраці у м. Люблін. — "Наприклад, 22 лютого міська рада Любліна вирішила побудувати пам’ятник Омеляну Ковчу. Одноголосно". Бо перед поляками тепер стоїть питання, що вони можуть робити зі свого боку, щоб підтримувати українсько-польські відносини незалежно від конкретного уряду.

"У нашій частині світу склалось так, що героєм можна стати двома способами: вбити багато сусідів або зробити так, щоб сусіди вбили тебе. Традиційно наш національний герой має відношення до вбивства", — продовжує Становський. —  "Але ми не хочемо бути заручниками історії. Ми б не хотіли продовжувати історію наших конфліктів — з німцями, українцями чи іншими".

Нові зміни польського законодавства у сфері політики пам’яті, на думку експертів, стануть деструктивом для країн, які так довго йшли до порозуміння. Свого часу польські та українські президенти покладали квіти на могилах полеглих представників обох народів та говорили про прощення. Польща підтримувала Україну під час обох революцій — Помаранчевої та Євромайдану. Багато українців вважають свого західного сусіда найближчим по духу народом.

Український дисидент та діяч українського єврейського руху Йосип Зісельс говорить: "Мої польські друзі фрустровані, і мені хочеться їх підтримати, бо 25 років їх праці та переконань будуть зараз перекреслені". На його думку, зараз Європою шириться консервативний тренд і не зауважувати його було б недалекоглядно: "Якщо ми, українці, переймемо на себе цей тренд і будемо пригадувати все, що відбувалось між нашими народами у ХХ столітті, то увійдемо у дуже серйозний конфлікт. Це зруйнує все, що будувалось десятиліттями".

Інтелектуали кажуть, що знайти порозуміння можливо: якщо розірвати це замкнуте коло, коли два народи стоять одне навпроти і розмахують списком жертв. І поляки, і українці мають бути готові до того, щоб помолитись разом на могилах одних і других.

27 лютого о 18:00 відбулась друга зустріч "Рецидиви несвободи. Зміни польської політики пам’яті", яку організував Центр досліджень визвольного руху спільно з Київським центром УКУ. Запис дискусії можна переглянути тут. Раніше 22 лютого відбулась дискусія польського журналіста і політолога Павела Боболовича та українського історика і медіа-експерта Романа Кабачія.

Нагадаємо, 1 лютого Сенат Польщі проголосував за зміни до закону про Польський Інститут національної пам’яті. Згідно з ними за заперечення злочинів "українських націоналістів" (водночас визначення останніх закон не дає) можна отримати штраф або три роки в’язниці. Також заборонено покладати відповідальність на поляків за нацистські злочини, вчинені на території Польщі під час Другої світової війни. 6 лютого Анджей Дуда, Президент Польщі, підписав закон.

Левко Лук'яненко. Незалежність на день народження

Небагато світових політиків можуть похвалитися тим, що саме на їх день народження випадали доленосні події для їх країни. Саме така подія сталася у 1991-му. Україна стала незалежною. Левку Лук’яненку тоді виповнилося 63.

Макар Кушнір і його внесок у розбудову нації

Його вважають одним із провідних публіцистів доби українських національно-визвольних змагань. Він був активним співробітником і дописувачем газет "Нова Рада", "Трибуна", "Свобода", "Український голос", "Розбудова нації" та інших. Але журналістика й інформаційна діяльність – то була лише частина його багатогранної діяльності, здебільшого прихованої, яку навіть чекісти не змогли повністю відстежити й дослідити.

Парадоксаліст Прушинський та українське питання

Коли на полях Другої світової війни лунали канонади вибухів, Ксаверій Прушинський уже радив полякам не надто опиратися передачі Львова та Вільнюса українцям і литовцям. Це було задовго до Ґедройця, Мєрошевського та отця Маєвського. Тим самим він закономірно накликав на себе шквал критики з боку співвітчизників, чому не допомогли потім ані спроби пояснити свою логіку, ані обіпертися на авторитети. Проте це не змінює факту першості у виголошенні ідей, які потім трактуватимуться як примиренство.

Радянський ядерний колапс. Уривок із книги "Бомба у спадок" Мар’яни Буджерин

Після розпаду Радянського Союзу Україна успадкувала третій за потужністю ядерний арсенал у світі. Але разом з цією військовою потугою українська влада опинилася перед складною дилемою: чи варто відмовитися від зброї масового знищення в обмін на міжнародні гарантії, чи, попри загрозу міжнародної ізоляції, шукати шлях до утвердження себе як ядерної держави. Книжка "Бомба у спадок" Мар’яни Буджерин — це глибоке аналітичне дослідження цього вибору.