Таємниця крутянської листівки і троє петлюрівців з-під Конотопа

Дослідникам бою під Крутами добре відома світлина ось такого оголошення. Оригінал листівки зберігається у Державному архіві Сумської області. А копія неодноразово публікувалась у різних виданнях про Крутянський бій. До цієї листівки було чимало запитань

 
Державний архів сумської області. листівки. № 2674

Дослідникам бою під Крутами добре відома світлина ось такого оголошення. Вона неодноразово публікувалось у різних виданнях про Крутянський бій. Оригінал листівки зберігається у Державному архіві Сумської області (Листівки. № 2674. С. 1.).

До цієї листівки було чимало запитань.

1. Чому зазначено "12 грудня", хоча похорони крутянців відбувалися 19 березня 1918 року? Інші масові похорони – "жертв горожанської війни" - у Києві відбувались 10 березня. Організатори сплутали 12 з 19 і грудень з березнем?

Можливо, російськомовні це і могли би зробити, але ж похорони крутянців організовували свідомі українці, які добре володіли українською мовою. Тому так помилитись не могли.

 
Справжнє оголошення про похорон крутянців
НОВА РАДА, 1918, № 36

У Державному архіві Сумської області вважали, що йдеться про перепоховання і зробили для свого сайту відповідний напис – "Оголошення про жалобні заходи з нагоди перепоховання героїв бою під Крутами, 1918 р.".

2. Чому анонсується жалобний похід з "залізничного шпиталю" до "мійського собору"? Траурна процесія крутянців йшла із залізничного вокзалу, де на одній із колій (на "фруктовій гілці") стояли вагони з тілами героїв.

І ці вагони аж ніяк не можна назвати залізничним шпиталем. А лікарня залізничників розміщувалась дещо східніше вокзалу, на Залізничній колонії.

3. Якби було перепоховання, то чому не з кладовища на кладовище, а з лікарні у собор?

 
Похорон крутянців. Похоронна процесія за участі священників прямує по Бібіковському бульвару. Київ. 19 березня 1918 року.

4. Окрім того, похорон крутянців, хоч і супроводжувався релігійним обрядом, але не робив зупинки у жодному із храмів Києва. Жодного "мійського собору" у програмі похорону не було.

5. І вихідного дня для шкіл та установ у ден похорону крутянців у Києві не оголошували.

Очевидно, що у листівці йшлося про якусь іншу подію.

Деякий час тому, при верифікації постаті Володимира Наумовича я наштовхнувся на коротку замітку у газеті "Нова рада". Штаб Верховного Головнокомандувача у зведенні № 27 від 9 грудня повідомляв, що станом на 9 годину "під Крутами йде бій з повстанцями".

 
Вирізка з газети "Нова рада", № 233, 10 грудня 1918 року

Звідси робимо висновок, що 9 грудня 1918 року у Крутах відбувся бій, найімовірніше, між повстанцями Директорії та вірними Павлу Скоропадському силами.

Подальші пошуки обставин бою привели до спогадів Миколи Бутовича про дивізію Сірожупанників. Там йдеться про те, як сірожупанники підтримали антигетьманське повстання.

Серед іншого, у спогадах Бутовича згадується повстанська "Армія Чернігівщини та Полтавщини" та начальник її штабу Калюжний. З високою долею ймовірності саме його прізвище стоїть на оголошенні з афіші. Постать сотника Ріхтера наразі встановити не вдалося.

Штаб "Армії Чернігівщини та Полтавщини" перебував у Конотопі. А, значить, і афіша призначена для мешканців Конотопа. Перевіряємо.

 
Залізнична лікарня у Конотопі

Бінго! У Конотопі була (і досі є) залізнична лікарня, звідки потенційно міг рушати згаданий в оголошенні "жалобний похід з лицарями-козаками, поклавшими життя своє під Крутами".

Далі дивимось метричні записи у Соборній церкві Конотопа за 12 грудня 1918 року. І – розчаровуємось. Бо жодних записів про похорон козаків-крутянців під цією датою немає.

Розширюємо хронологічні межі пошуку. І таки знаходимо потрібний нам запис – причина смерті "отъ раны на полѣ брани под ст.Крутами" - за 27 листопада.

 
Державний архів сумської області, ф.1189, оп.2, спр. 51, арк. 147зв.-148.
 
ДЕРЖАВНИЙ АРХІВ СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ, Ф.1189, ОП.2, СПР. 51, АРК. 148зв.-149.

Виявляється, священники тієї церкви залишились вірними юліанському календарю та метричні книги вели за старим стилем. 27 листопада за юліанським (старим) стилем – це 10 грудня за григоріанським (новим).

Під тією датою є три метричні записи про смерть від ран – козак села Жолдаків Михайло Павлович Сердюк, 20 років; козак села Обмачів Іван Іванович Кішка, 21 рік та селянин села Карабутова Архип Якович Дібровний, 25 років.

Отже, підіб'ємо підсумок. У ході Антигетьманського повстання 9 грудня (26 листопада) 1918 року на станції Крути відбувся бій між республіканцями та гетьманцями. Щонайменше трьох поранених вояків-повстанців розмістили у залізничному шпиталі в Конотопі.

Наступного дня вони померли.  12 грудня (29) листопада 1918 року їх поховано на кладовищі біля конотопського міського собору. Оголошення повідомляло саме про цю подію.

Таємницю листівки розгадано.






Радомир Мокрик: Пам'яті Віктора Карта

25 липня на 96-му році життя помер всесвітньо відомий шаховий тренер, засновник Львівської шахової школи Віктор Карт.

Роман Маленков: Національне військове меморіальне кладовище: граніт чи пісковик?

Більшість козацьких хрестів України із пісковика. Найстаріший український хрест має вже вісім століть віку - хрест на могилі Клима Христинича, дружинника короля Данила. Стоїть він біля Зимного. Граніту раніше ніколи не було. Хоча маємо і об'єктивну причину - його просто значно складніше було добути.

Юрій Юзич: Перша українська адвокатка - пластунка Віра

Нещодавно "Історична Правда" публікувала текст Івана Городинського про першу українську адвокатку. Ольгу Ельвіру Люстіґ-Ганицьку можна вважати першою українкою, яка професійно практикувала право на Галичині у 1930-х роках. Після публікації групі істориків та дослідників історії Пласту вдалося з'ясували, що Ольга Ганицька була пластункою. Відтак, дізналися звідки вона була родом, в якому середовищі зростала та як склалася її доля після Другої світової війни.

А. Королівський: Аркадій Животко: чужий в Росії, забутий в Україні

Про нього не знають ані харків’яни, ані мешканці Кам’янця -Подільського, Києва, Ужгорода, що в їх містах жив і працював патріот і журналіст Аркадій Животко. Росія захоплює нашу історію, наші землі. Чому б нам не дати гарну відповідь вшануванням хоча б меморіальною дошкою Людини з крайньої межі етнічно українських земель?