Спецпроект

Ґжеґож Мотика: "Польська Народна Республіка сприяла поширенню стереотипу українця-вбивці"

Комуністична влада використовувала в пропаганді стереотип українця-вбивці, яким позначали не тільки винуватців різанини на Волині, а й усіх українців-патріотів, – сказав в четвер історик Ґжеґож Мотика на презентації книги "Між ідеологією та соціотехнікою".

Про це повідомляє сайт Українського інституту національної пам'яті, посилаючись на польський історичний портал dzieje.pl   

30 жовтня у варшавському освітньому центрі Інституту національної пам’яті Польщі "Перестанок "Історія" ім. Януша Куртики відбулася презентація книги "Між ідеологією та соціотехнікою. Питання національних меншин у діяльності комуністичної влади – польський та центральноєвропейський досвід", яка є результатом міжнародної наукової конференції по цій темі (Щецин, 2012).

Вона описує досвід країн в сфері впливу Радянського Союзу, таких як Польща, Чехословаччина, Угорщина, Болгарія, або таких, що раніше були частиною імперії, наприклад Грузія та Україна. 

"Між ідеологією та соціотехнікою. Питання національних меншин у діяльності комунстичної влади, полький та центральноєвропейський досвід" 

Доктор Магдалена Семчишин, співредактор книги, нагадала, що комунізм був інтернаціональною ідеологією, відмежованою від етнічних конфліктів. Тим не менше, з самого початку комуністи грали на цих конфліктах, і етнічні меншини в різних країнах були у фокусі їхнього особливого інтересу.

Ярослав Сирник, другий редактор книги, сказав, що Польська Народна Республіка часто трактувала меншини як джерело загрози для держави, незважаючи на те, що після вигнання 1947 року великих груп німців і українців, Польща стала країною майже моноетнічною.  

Особливо "вдячним" об'єктом такої уваги була єврейська меншина.

Пшемислав Ґаштольд-Сень нагадав, що комуністична влада покликалася не тільки на поточні антисемітські настрої в суспільстві, але поширювала стереотип єврея-сіоніста. У 1968 році це призвело до антисемітської кампанії, в результаті якої з країни виїхало близько 14 тисяч поляків єврейського походження.

Пізніше, як сказав Ґаштольд-Сень, антисемітські стереотипи використовувалися комуністичною владою, щоб затаврувати противників партії, а у 80-х комуністичні власті намагалися представити "Солідарність" як рух, що керується євреями. 

Доктор Ґжеґож Мотика нагадав, що комуністична влада також поширювала стереотип українця-вбивці, посилаючись на Волинську різню 1943 року.

"Пропаганда ПНР ясно показувала, що існує два типи українців: хороший громадянин СРСР, комуніст та інтернаціоналіст, і злий український націоналіст, який хоче незалежності своєї батьківщини, і відтак є вбивцю. Ідентифікація українського націоналіста з вбивцею, який будь-коли готовий до злочину, була дуже сильною в комуністичній пропаганді.

Цей стереотип стосувався, звичайно, не тільки тих, хто був винен у злочинах на Волині, а й усіх українських патріотів. Так говорили про Петлюру, митрополита Шептицького та інших видатних особистостей з історії України, які не мали нічого спільного із злочинами", – сказав Мотика. 

 

 Професор Ґжеґож Мотика. Фото Zaxid.net

"Цей стереотип підтримувався до самого кінця існування ПНР, і у 80-і роки знову стали повертатися до нього, бо в етосі "Солідарності" був також елемент примирення з українцями.

З тими стереотипами ми стикаємося сьогодні, іноді кращими, іноді гіршими. Для виправлення ситуації було чимало зроблено, і саме тому так гаряче поляки вболівають за Україну в боротьбі за право бути державою, чий територіальний суверенітет вони поважають," - додав Мотика. 

 

Більше про стосунки українців і поляків у міжвоєнні часи читайте у матеріалі професора Ґжеґожа Мотики "Гордіїв вузол. Українська проблема в ІІ Республіці Польській"

Голова Асоціації українців у Польщі Петро Тима погодився, що в 80-х стереотип українця-вбивці був підтриманий владою.

"З наслідками цих дій українська громада бореться і по сей день", – сказав Тима. 

Книга "Між ідеологією та соціотехнікою" видана Інститутом національної пам'яті Польщі.

Дивіться також: 

Геноцидні ігри. Текст Володимира В'ятровича

Історик Богдан Гудь: "Суперечки про геноцид на Волині вигідні Росії"

Історик Норман Дейвіс: "Іде вибірковість: поляки - жертви геноциду, а інші - ні"

Депутат Сейму Мирон Сич: "Зараз не 1943-ій, ми заслужили примирення"

Історія у політиці. Навіщо польським депутатам "геноцид" на Волині

"Терору не цуралися й поляки" - екс-президент Польщі

УПА і АК: не треба їх ані звеличувати, ані паплюжити

Волинська трагедія: пошук між польською та українською правдами

Примирення по-польськи: УПА - злочинці, АК - герої

Інші матеріали на тему "Волинська трагедія"

Останнє інтерв'ю мисткині Людмили Симикіної

Через мою майстерню пройшли всі дисиденти. Всім шилась свита. Я знала всі біографії. Я їх втішала, жаліла. Я знімала ту напругу психічного тиску, одягали новий одяг, знімали той, що вони мали, і вони відважно носили це. Я мріяла про іншу державу, про інший устрій. А одяг шився для цієї мрії. Ось сутність моя була в 1960-ті роки.

На могилі Алли Горської

2 грудня 1970 року на Київщині виявили тіло жорстоко вбитої Алли Горської. Поховали художницю у Києві на Берковецькому кладовищі. Її похорон перетворився в акт громадянського спротиву. Публікуємо текст Євгена Сверстюка, який він написав після смерті Алли Горської. Сверстюк виголосив його на похороні, згодом прощальне слово надрукували у пресі та поширили на Заході.

Про Невідомого Солдата

Є вислів "війна закінчиться тоді, коли буде похований останній солдат". Він далекий від реальності. Насправді жодна війна не закінчена. Тому могила невідомому солдату - це важливий символ, адже це пам'ятник усім - і тим, хто поки що невідомий, і тим, кого ми ніколи не знатимемо по імені.

Пам’яті Ольги Стокотельної: "Нехай назавжди твоє добре ім’я буде між людьми"

В історії українського Руху опору 70-80 років ХХ століття особливе місце належить Ользі та Павлові Стокотельним – особам, які були відданими ідеалам вільної та незалежної України й поєднали своє життя з відомими дисидентами, правозахисниками Надією Світличною та Миколою Горбалем. У квітні цього року Ользі та Павлові мало б виповнитися 162… Саме так двійнята Стокотельні рахували свої роки. Та не судилась. 20 грудня 2023 року Ольга покинула цей світ. Цьогоріч Павло вперше за 81 рік буде свій день народження зустрічати сам.