Спецпроект

Музей Історії польських євреїв створив базу юдаїки

Центральна база юдаїки - це Інтернет-база даних, яка надає доступ до інформації про пам'ятки і документах. Раніше ці матеріали перебували в різних колекціях Польщі та світу.

Про це повідомляє JuwishNews.

Музей Історії польських євреїв створив Центральну базу юдаїки, який містить: фоліант XVIII в. князя Кароля Радзивілла про призначення рабина, вивіску дантиста з Варшавського гетто, довоєнні талони на мацу, ханукальні лампи, устілка для черевиків, виготовлена ​​з фрагмента Тори.

Клезмерська гітара з випаленої на ній зіркою Давида і краватка Владислава Шпільмана, фоліанти XVI в., Програму концертів Cafe-BarZachętaв 1940 року і багато іншого.

 

Відвідувачі Інтернет-бази юдаїки зможуть ознайомитися з творами мистецтва з надзвичайно багатої колекції Єврейського історичного інституту: Мауріціо Готтліба, Вільгельма Вахтеля і Самуїла Гіршенберга, а також знаменитою Берлінської колекції.

Тепер користувачі Інтернету зможуть прочитати описи та побачити фотографії більше 3 тисяч об'єктів з колекції Музею Історії польських євреїв і Єврейського історичного інституту ім. Еммануїла Рінгельблюма, співробітники якого виступили партнерами у створенні цього унікального проекту.

Це ніде раніше не експоновані пам'ятні предмети, що мають величезне історичне та сентиментальне значення - свідоцтво про тисячолітню історію життя євреїв на польських землях.

Співробітники музею будуть раді співпраці з іншими установами та музеями, які містять предмети юдаїки в своїх колекціях. Наразі йдуть переговори з Генеральною дирекцією держархівів, Археологічним музеєм, а також з Історико-археологічним музеєм у місті Островець Свентокшиски.

Навесні 2013 року в базі з'являться перші об'єкти з іноземних колекцій.

23 жовтня поточного року Музей Історії польських євреїв підписав договір про співпрацю з Єврейським науковим інститутом YIVO, заснованим у 1925 році у Вільнюсі, з 1940 року Інститут розташовується в Нью-Йорку. У його архіві знаходиться 24 млн. одиниць, в т.ч. манускрипти, документи, фотографії, звукозапису, твори мистецтва, плакати та інші артефакти.

Більше 70 років колекція YIVO не була доступна європейцям, тепер, завдяки договору між Музеєм Історії польських євреїв і YIVO. Проект фінансується на кошти Міністерства культури і національної спадщини Польщі.

 

Як гетьман Скоропадський 8 років водив за носа чекістів

Операція ГПУ УССР під назвою "Т-3" розтягнулася в часі майже на десять років. Чекісти встановили оперативний контакт з генерал-хорунжим Армії УНР Миколою Гоголем-Яновським. Його контакти і листування з Сергієм Шеметом, провідним діячом гетьманського руху за кордоном, наближеною до гетьмана особою і багаторічним особистим секретарем Павла Скоропадського, неабияк зацікавили чекістів. В ГПУ йому дали оперативне псевдо "Українець".

Військовий цвинтар у Львові. Що стало предметом суперечки

Львів майже щодня прощається із загиблими захисниками. На Марсовому полі вже поховані близько 800 Героїв, які віддали своє життя у російсько-українській війні. Це місце стало символом відваги й самопожертви, що нагадує про високу плату за свободу. У Львівській міськраді оголосили конкурс та обрали проєкт військового цвинтаря, який має стати місцем "сили та спокою". Натомість у місті почалися жваві суперечки щодо вибору проєкту-переможця.

8 травня 2024 - Кінець Другої світової війни та війна Росії проти України

У Німеччині та на Заході панувало переконання, що висновок із Другої світової війни - через велику кількість жертв та страждань, у Європі ніколи знов не має бути війни - поділяє так само й Росія. При цьому ігнорували, що ще в часи СРСР цей погляд був лише частиною вшанування пам'яті, яку затьмарювало сприйняття війни як тріумфальної перемоги над фашизмом. Страждання й жертви серед військових і цивільних не сприймались в якості застереження від нової війни, насамперед вони слугували підкресленню величі та значимості радянської держави.

Пам’ять про Голокост як зброя гібридної війни

Однією з цілей російського вторгнення було проголошено "денацифікацію України" – ліквідацію "режиму, який глорифікує нацистських поплічників", що автоматично означає співвідповідальність за Голокост. Надалі трагедії сучасної війни почнуть затьмарювати у пам'яті людей трагедії ХХ сторіччя. Це призведе до абсолютно іншого виміру конкуренції пам'ятей, яка до цього обмежувалася жертвами тоталітарних режимів минулого.