Спецпроект

У липні в Луцьку - акція польсько-українського примирення

6-7 липня 2013 року в Луцьку відбудеться громадська акція польсько-українського примирення.

Захід анонсували проректор Українського католицького університету (УКУ) Мирослав Маринович та історик, професор УКУ Ярослав Грицак, повідомляє ZІК.

Організаторами акції є Український католицький університет та Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки.

До оргкомітету, окрім Мариновича і Грицака, ввійшли також проректор Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки Світлана Гаврилюк і член Головної ради Об’єднання українців у Польщі Мірослав Чех.

У рамках цієї акції запланована панахида і спільна молитва біля пам’ятника польським жертвам у с. Павлівка, двогодинна конференція з участю науковців та громадських лідерів у Східноєвропейському національному університеті ім. Лесі Українки, виїзд на польську сторону і проведення панахиди на могилі українських жертв у Сагрині.

Крім того, відбудуться спільні виступи люблінського і харківського молодіжних театрів про Волинську трагедію.

Як розповів Ярослав Грицак, поляки й українці грають разом дві вистави. Одна вистава є польською мовою, а друга – українською мовою. Сюжети дуже різні, але вони побудовані на тому, як люди сперечаються, що сталося на Волині і що з того випливає. І в ці вистави вписані великі фрагменти текстів, спогадів, документів, які пов’язані з Волинню тих часів.

"Це велика справа, коли про ці речі говорять молоді люди, говорять дуже щиро і мовою мистецькою, бо ця мова дуже схожа до мови Бога, до мови філософської. Це інша мова, ніж говорять політики чи навіть історики", – сказав він.

При цьому Грицак і Маринович наголосили на необхідності українсько-польського примирення.

Зокрема, за словами Мирослава Мариновича, останнім часом згустилася атмосфера навколо питання Волинської трагедії. Однак, на його думку, треба зрозуміти польську ситуацію. Кресовці, які були переселені з Волині, довгий час не могли озвучити свою позицію так, як вони цього хотіли.

"У них була внутрішня потреба озвучити свій біль. Вони цього зробити не могли. Сьогодні настав час, коли в нинішніх політичних умовах це можна зробити. Я вважаю, що це болісний період, але його треба пережити, тому що, з одного боку, люди виговоряться, і тоді зникне той тиск у суспільстві. Але тоді суспільство повинно зробити висновок, чи адекватні ті інтонації, чи адекватна та напруга болю для того, щоб йти далі у майбутнє", – підкреслив Маринович.

Ярослав Грицак зазначив також, що примирення в жодному разі не має бути ціною приниження іншої сторони. Тому, на його думку, найкращою тут буде формула "просимо вибачення і прощаємо".

Як відомо, в Сеймі Польщі 11 квітня 2013 року було зареєстровано проект ухвали про визнання ОУН, УПА й дивізію "Галичи"злочинними організаціями, які вчинили геноцид щодо польського населення Східних Кресів у 1939-1947 рр".

Пізніше Львівська облрада прийняла звернення щодо українсько-польських відносин в 30-40-х роках ХХ століття та 70-річчя Волинських подій, в якому засудила проект ухвали польського сейму.

Як відомо, у польському Сеймі зареєстровано проект ухвали із засудженням УПА, ОУН та інших організацій як військових злочинців.

У березні 2013 року своє звернення оприлюднила Українська греко-католицька церква, яка засудила масові убивства на Волині і закликала до примирення польського та українського народів. У квітні з закликами до взаємного прощення виступили римо-католики Волині.

Перед тим голова Римо-католицької церкви в Україні Мечислав Мокшицький повідомив, що виробити спільної позиції з УГКЦ не вдалося через те, що "запропонована греко-католиками формула "пробачаємо і просимо пробачення" є нонсенсом", а вибачатися треба тільки українцям.

УПЦ КП також закликала до взаємного прощення.

На початку квітня 2013 року у Києві створено громадський комітет "Примирення між народами". Відомі релігійні та громадські діячі звернулися до українського та польського суспільства зі словами співчуття щодо взаємного протистояння часів Другої світової війни і важливості добросусідських відносин сьогодні.

У березні 2013 року голова ВР Володимир Рибак закликав голів Сенату та Сейму Польщі підтримати ініціативу щодо встановлення Дня пам’яті та примирення українців і поляків.

У червні 2011 року повідомлялося про плановане прийняття ВР і польським Сеймом спільної заяви щодо подій українсько-польського протистояння часів Другої світової. Заява досі не прийнята.

У грудні 2011 року польські та українські інтелектуали звернулися до парламентів двох держав із пропозицією про прийняття спільної ухвали щодо встановлення Дня пам’яті і поєднання українців і поляків.

Волинська трагедія - обопільні етнічні чистки українського і польського населення, здійснені Українською Повстанською aрмією та польською Армією Крайовою за участю польських батальйонів шуцманшафту та радянських партизанів у 1943 році під час Другої світової війни на Волині.

Є частиною масштабного польсько-українського міжетнічного конфлікту 1940-х років. Існують різні версії подій на Волині, внаслідок яких загинули десятки тисяч поляків та тисячі українців. В Польщі існує доволі потужний правий "кресовий рух", який використовує події 1940-х для зображення українців як різунів і паліїв.

Офіційно процес примирення розпочали у 2003 році президенти Кучма і Кваснєвський, у 2006-му його продовжили Ющенко і Качинський, відкривши у селі Павлокома пам'ятники замордованим українцям і полякам.

У червні 2011 року планувалося, що президенти Янукович і Коморовський спільно візьмуть участь у відкритті меморіальних комплексів у Волинській області (убитим полякам) та Люблінському воєводстві (убитим українцям). Цього не відбулося.

Дивіться також інші матеріали ІП на тему "Волинська трагедія"

Биківнянський меморіал: пам'ять про вбитих заради живих

30 квітня 1995 року громадський діяч, один із фундаторів Українського товариства "Меморіал", багаторічний дослідник Биківні Микола Лисенко занотував у своєму щоденнику: "30-го, в неділю, відбулося відкриття Меморіального комплексу на Биківнянських могилах. Це за поданням т-ва "Меморіал" та інституту історії України. Відкривав Київський мер А. Косаківський, але людей було небагато. Ми були там усією родиною з 9 до 13 год."

Операція «Вісла»: геноцид, воєнний злочин чи етнічна чистка

Чим була операція «Вісла»? Хто повинен відповідати за кривду, заподіяну українцям Закерзоння 1947 року? Чи варто Україні «симетрично» відповідати на політичні рішення чинної влади Польщі, проголошуючи геноцидом дії комуністичної польської влади проти мешканців українських етнічних територій, що відійшли до Республіки Польща після Другої світової війни? Спробуймо дати кваліфікацію подіям операції «Вісла», виходячи не з емоцій та політичної кон’юнктури, а з позиції норм міжнародного права.

"Я аж ніяк не українофіл". Фрагмент із книжки "Розділена династія" Фабіана Бауманна

Несподіваний погляд на націоналізм: не як історичну неминучість, а як усвідомлений політичний вибір, — пропонує у книжці "Розділена династія" швейцарський історик Фабіан Бауманн. Він досліджує долю київської родини Шульгиних, яка менш ніж за пів століття розділилася на дві протилежні національні гілки: російську та українську. Революція 1917 року остаточно розмежувала Шульгиних: один із них загинув у бою під Крутами, захищаючи Українську Народну Республіку, а другий — воював проти неї.

Найбільша мрія у житті

– Володю, а яка у Вас найбільша мрія в житті? – Жанно, – кажу, – я хочу, щоб Україна була незалежною! Вона подивилася на мене, як на психічнохворого. Звісно, вона знала, що в університеті десь є якісь «божевільні націоналісти», але на філфаці, а не на мехматі.